18 Januari 2011

dulu lain sekarang lain



ha ha ha teringat saya kpd `ajaran' my mom: Dia seorang Guru - `semenjak zaman British lagi!! Dia mengajar kami (the children) dengan penuh disiplin & penuh ketegasan. Tiada Kompromi.

Kami selalu makan rotan; Lempangan (bukan lempeng!) dan jugak pulasan telinga!! Saya memang sentiasa kena dapat TOP 3 dalam peperiksaan penggal persekolahan; kalau lower than that alamatnya kompom `lari keliling rumah dikejar talipinggang' .



Mak saya memang terkenal dengan `Teacher Garang'. Bapa sy seorang Pegawai Tentera Udara - can u imagine his dicipline level?


Me & My children - am i the greatest mom?

anak-anak saya; .......... saya tak `gamak' nak ikut kaedah mak abah. Honestly i dont know How to be like my parent. To be frank, it's not my priority anymore.. bukan sebab saya tidak mementingkan akademik; cuma saya telah melihat kehidupan hari ini dgn perspektif yg berbeza & horizon yg terbuka. Pendekatan yg berbeza mengikut kesesuaian zaman. Berjaya dlm hidup tak semestinya berpaksi kpd EXCELL dlm ACADEMIC! i might be right & i might be wrong.. tp itulah prinsip saya. Dan saya ubah pendekatan saya dlm mendidik anak-anak.

Namun begitu Ibu Bapa tetap menjadi idola saya; Abah sentiasa mengamalkan solat berjemaah dan kini itu yg saya cuba lakukan. Bersolat berjemaah byk hikmahnya. Selain ganjaran pahala solat 27 kali ganda dr solat berseorangan; kekuatan berdoa secara berjemaah; insyaallah akan lebih dimakbulkan.

Kpd guru anak-anak saya; memang saya sering bpesan `ajar & didiklah - hukumlah asalkan tak cacat cela! Insyaallah sy tidak pernah mpersoalkan tindakan guru2 kpd anak2 saya. Saya faham bukan mudah mdidik anak2 di alaf millenium ini. Adakalanya di hadapan ibu bapa, anak2 mpunyai perwatakan berbeza & nampak sentiasa manis tidak berbuat salah.


Alhamdulillah; hubungan saya & anak2 agak rapat.. sehingga hari ini w'pon mereka dah besar remaja, saya masih blh mcium kedua pipi & dahi mrk. Amalan yg sy lakukan agar kasih syg kami sentiasa segar & berpanjangan.


Sebagai ibu saya hanya boleh berdoa agar anak-anak saya menjadi insan yg berguna kpd bangsa & agama. Tiada ibu bapa yg boleh mengatakan mereka mempunyai kaedah yg betul mendidik anak2. Kita semua tidak tahu apa yg berlaku di masa hadapan. Tapi apa yg kita tanam hari ini akan kita tuai hasilnya nanti. Anak-anak kita insyaallah akan membesar dlm lingkungan didikan yg telah kita bentuk & sematkan dlm diri mereka.


Berusaha & berdoa; insyaallah : `Rabbi habli minassolehiin'........ (Ya Allah kurniakanlah aku anak2 yg solleh : doa Nabi Ibrahim a.s)

Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...