07 Mac 2014

TQ fren u have touched my soul


Fitrah manusia, kita hidup perlukan teman dan keluarga. Anak-anak, sanak keluarga dan sahabat handai merupakan anugerah ALLAH SWT. Berpaling sejenak mengingati detik-detik sukar melalui pelbagai rawatan untuk merawat Kanser Endometrium yang saya hidapi, Alhamdulillah saya bersyukur kerana saya tidak pernah berseorangan. Masih punya kedua ibu bapa , keluarga mertua, anak2 dan sahabat handai yang tak pernah jemu hadir memberikan sokongan moral dan pelbagai bantuan. Hanya ALLAH SWT yg mampu membalas budi baik mereka. TQ dearest fren you have touched my heart & my soul.

Setelah sembuh, saya bertekad berkongsi pengalaman, ilmu pengetahuan yang sedikit dan bersama sahabat yang senasib untuk saling menyokong dan membantu untuk kembali sihat dan menjalani kehidupan yang normal. Kami telah mewujudkan sebuah wadah alam maya, kumpulan sokongan CANCER SURVIVORS yang berbincang pelbagai isu & berkongsi pengalaman serta ilmu tentang rawatan Kanser. Alhamdulillah tanpa diduga; `benda yg sekecil ini' mampu menghasilkan impak yang sangat besar. Izinkan saya berkongsi catatan sahabat saya Aliza.
Aliza adalah antara sahabat yang berada dalam Grup Watsapp : Cancer Survivors. Semalam dia menghantar beberapa nota menerusi SMS kepada saya yg ingin saya kongsikan bersama pembaca:

Assalammualaikum kak zu.saya aliza .saya tgh kuarantin kak.saya kuarantin kat rumah lain.ada lg seminggu.akak,saya ada berita gembira.tumor marker sy dah turun kak.dr 515.5 sblm operation kpd 18.2 kak.syukur.sejak join group akak,byk info bole dikongsi.sy akan usaha lg kak utk sembuh.insyaallah,dgn izin allah dan support family n kwn2 kita smua.

Cikgu Aliza yg sentiasa ceria, semangat perjuangan yg sangat positif
 ini adalah catatan watsapp yg dihantar kepada Grup Cancer Survivors :
Assalammualaikum...slmt pg smua....buat kak zu n smua shbt....slm perkenalan buat shbt2 yg baru...alhamdulillah...syukur kita masih beepeluang bertemu di alam maya ni...wasap yg paling hot nih......tima kasih smua...kak zu...admin...n smua shbt yg bg sms dan bg sokongan moral...i love uoallllllss so much....kita dh mcm adik bradik...kongsi byk info....utk kanser sy...rawatan kanser tiriod sy adalah mkn kapsul radioiodin...kapsulnye sebijik je...disimpan dlm telap khas yg dok tempah dr us ke uk...lupa pulaksss...ubat tu harganye berlainan ikut dos....last year...100 ml...rm3500...thn ni...sy kena telan sbb x boleh kunyah...harga ubat 150 ml...rm4560...sbb tu...doktor suruh tahan jika rase loye...mual...nk muntah...kali ni...sy dah prepare byk mknn dr rumah....utk elakkan muntah...kata doktor..rwtn radio utk bunuh sel kanser....mcm mop...nak bersihkan...itu kata doktor onko sy...sy ikut je yg terbaik...rupanye....sy ingat...sy dah cukup kuat...tp slps beberapa jam mkn ubat tu....sy terus x lalu mkn n minum....mcm dulu...tp lbh teruk...sy dah mcm mat gian....sejuk...dan sedaya upaya menahan mual ...loye nsk muntah....padahal nak kena minum byk air....sy perlu dikuarantin sbb ubat tu ade radiasi...bilik nye pun kat belakang jauh gak dr wad biase...sorang jek dlm tu...mcm banduan dlm sel...kat luar ade guard pompuan jage..24 hours...ade d bg ubat thn muntah..tp...hari ke3 baru sy amik...sbb dh x tahan sesgt....walaupun 4 ari....hya allah yg tahu...betapa siksanya mengharungi hari2 tersebut....smpai doktor onko sy kata...b positif..mase dia jenguk sy jap....utk redakan siksaan tu...sy bukak air panas kat bilik air...penuhkan sinki...dan sy mandi dgn air panas tu......sy x mkn 4 ari tu...sbb...nmpk mknn nak muntah...nmpk bekasnye pun nk muntah...lastly...sy paksa mkn roti cecah milo tanpa susu....sbb...x mahu perut terus kosong...tp...nasi...mmg x amik langsung.x bole telan...gula2 ...epal...smua x bole telan...x selera...air zam2 ade bwk...seteguk2 sy minum utk basahkan tekak...itu la pengalamannya...sy redha menerima ujian allah...sy tahu...masih ramai lg yg mengalami ujian yg lbh besar dr sy....masuk wad 24 feb..kluar...27 feb...terus sambung kuarantin di rumah...slama 2 minggu lg kata doktor...perlu kuarantin sbb radiasi tu akan turun slps 2 minggu...sy x bole terlalu dekat ...peluk2...cium2...salam...atau sentuh org dewasa...berbual bole...jgn ada sentuhan...kanak2 bwh 12 taun...dan wanita hamil adalah org yg perlu sy jauhi...sbb radiasi ni bahaya utk mka....sy x bole sediakan mknn utk sesiapa pun dlm 2 minggu ni...org masak utk sy...boleh...x bole share toilet..mesin basuh....atau ape saje dlm mase 2 minggu ni..kebetulan...sy ade sebuah lg rumah...dan jaraknya x jauh dr rumah yg sy duduk....jd...sy kuarantin sorang diri kat situ...disbbkan sy spesis penakut...mlm je suami teman tido...tp...tido asing2 dan suami guna toilet lain....anak2....mlm...mak ngan ayah sy temankan mka tido...mak mmg duduk kat umah sy 2 minggu ni.syukur alhamdulillah...menitis air mata sy....sepatutnya sy jaga mak ngan ayah...tp mak ngan ayah masih menjaga sy sampai la ni.....begitu besar skali pengorbanan mak ayah.moga allah melimpahkan rahmat buat mak ayah...insyaallah 13 mac ni...abis kuarantin dan sy jalani pemeriksaan beberapa bln skali.....sy juga bersyukur pd allah dipertemukan dgn kak zu dan shbt2 dlm group ni....shbt2 yg diberi keistimewaan oleh allah....yg byk pengalaman n info yg boleh dikongsi bersama....yg sama2 memahami...apa yg saya dan kita smua rase....kita akan terus berusaha....berdoa pd allah.....mudah2 an...dgn izin allah kita akan dikurnuakan kesembuhan utk selama2nya....biarpun kesembuhan kita memakan mase....insyaallah...sy yakin allah akan mengabulkan doa2 kita smua...mohon maaf jika ada kata2 yg secara x sengaja mengguris hati para shbt....smoga kita smua dpt menjalani hari2 kita dgn lbh yakin dan bersemangat...salam sayang...teramat rindu dan manis ikhlas dari lubuk hati saya .....sahabatmu...aliza hj puniran....


Saya mendoakan agar sahabat saya dr Grup Cancer Survivors semuanya sentiasa dalam rahmat & lindungan ALLAH SWT. Semoga ALLAH berikan kami kekuatan & ketabahan untuk menempuh ujian ini. Sesungguhnya Penyakit merupakan kifarah segala dosa-dosa. In sha ALLAH kami belajar untuk Redho & bersangka baik. Moga ALLAH redho dengan kami.

6 ulasan:

aliza berkata...

Terima kasih kak zu...liza sgt terharu bace blog ni....trima kasih yg x terhingga....

Zuraini Kamal berkata...

TQ aliza kerana membenarkan kzue kongsikan pengalaman Aliza ngan pembaca yg lain. Moga kita dapat memberikan harapan & semangat kpd sahabat yg senasin; in sha ALLAH

Tanpa Nama berkata...

love u kak aliza. . sgt2 positif

Tanpa Nama berkata...

mcm mana nk join group wssap tu..aktif lg x

Unknown berkata...

masih aktif....pm saya ...aliza 0127020263

cikgubalqisHyuha berkata...

salam cikgu..maaf ye saya ni anak murid cikgu aliza puniran..dah lama say amencari beliau.. bagaimana saya ingin menghubungi cikgu saya cikgu aliza puniran.. di sini saya lampirkan num saya 0195285693. saya harap cikgu boleh menolong saya

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...