Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari 2015

Cancer: knowing it exists is not enough

sekadar berkongsi catatan santai seorang sahabat Cancer Survivor Sdr Zarin Rejab dari Kota Melaka:



Okay rules bila doktor kata kena kanser :-
1. Nak melalak, melalak la... Make sure 5 hari 5 malam straight. Alang-alang bagi puas hati. 2. Buat solat sunat taubat n syukur. Kenapa? Sebab Allah kasi kita ringan dosa dengan asbab sakit.
3. Jauhi segala macam bentuk jualan ubat magik, MLM dan sewaktu dengan nya. Mungkin ada yg betul tapi  belum tentu sesuai dan dah tentu nak kena keluar duit berbelanja. 4. Pergi cari geng yang sedang dan yang dah selesai atau yang dah bebas kanser. Tanya sebanyak mungkin soalan. Lagi afdolllll.... Yang sama jenis kansernya. 5. Jangan asal orang rekemen itu ini terus capai beli n buat. Setiap ubat ambil masa untuk bertindak balas. Ambil  masa bertenang dan istiqmah utk beberapa waktu. Tengok tindak balas badan. 6. Cek balik sunnah and sunnatullah. Byk sangat dah kita langgar akibat kesibukan dunia. 7. Cari penasihat perubatan bertauliah. Baik bab rawatan atau perm…

STROK

Strok adalah serangan otak dan terjadi apabila bekalan darah ke otak terganggu. Otak adalah pusat saraf tubuh, mengawal setiap yang kita lakukan atau fikirkan, di samping mengawal fungsi-fungsi automatik seperti pernafasan. Untuk berfungsi, otak memerlukan bekalan darah berterusan yang membawa oksigen dan nutrien yang amat penting. Apabila saluran darah di dalam otak anda pecah ataupun tersumbat, bekalan darah akan terhenti dan sel-sel otak akan kekurangan oksigen dan nutrien. Bahagian otak itu mula mati. Anda mengalami strok. Dengan pantas, Dengan senyap. Kerosakan otak menjejaskan deria-deria anda, pertuturan dan pemahaman bahasa. Sebelah tubuh mungkin lumpuh, sikap, corak pemikiran dan ingatan terubah. Adalah teramat penting yang mangsa strok dirujuk kepada ahli fisioterapi secepat mungkin. Lebih cepat fisioterapi dimulakan, lebih cepat otak mempelajari semula pergerakan-pergerakan biasa, dengan itu menyusun kembali laluan-laluan deria rasa dan pergerakan ke otak.

La Tahzan: Jangan Bersedih

Ramai yg mengadu mereka takut dan tidak mempunyai KEKUATAN - KETABAHAN utk menempuh kehidupan selepas diSahkan KANSER. Takut untuk melalui rawatan seperti Pembedahan - Kimo & Radio serta pelbagai Ujian Klinikal yg sangat meletihkan &  menyakitkan:

Nasihat saya:
1. Take A step at ONE Time  (Rome was not build in ONE Day!)
berbincang dengan ONKO rawatan yang perlu dan sesuai untuk anda. (Dengarlah nasihat Pakar Kanser yang diiktiraf Dunia Perubatan Konvensional)

2. FOKUS utk Sihat & sembuh dr Kanser  (rawatan Klinikal adalah Yg telah Terbukti Berkesan utk menyingkirkan Sel Kanser dr tubuh anda. Pembedahan membuang Sel Prima adalah kaedah terbaik untuk segera membendung dari Kanser merebak ke organ lain,

3, Jangan Tangguhkan apa jua rawatan yg dicadangkan oleh ONKO kerana Rawatan Awal & cepat menjamin Kesembuhan Kanser!

4. Kekuatan - Ketabahan minda & fizikal Perlu dibina: dapatkan kumpulan sokongan - kasih sayang keluarga dan yg paling utama Mohon Kekuatan & ket…

Perkongsian Pengalaman seorang sahabat Cancer Survivors Malaysia : her true stori

(Kopi pes dr entry Fida Izz  ahli grup  CANCER SURVIVORS  MALAYSIA):
Terlebih dahulu mohon maaf admin dan kengkawan panjang sikit nak share. Saya harap sgt kengkawan yg nak cuba rawatan alternatif atau produk alternatif tak kiralah drp syarikat MLM atau apa jua berdasarkan promo testimoni yg memang nampak sgt positif, pastikan dulu nombor tefefon org yg jadi testimoni tu dapat dihubungi dan kita dapat bercakap sendiri dgn org berkenaan bukan semata2 'hearsay'. Drp pengalaman saya sendiri pernah satu ketika saya teruja sangat nak berubat di Johor dgn seorang yg katanya pakar rawatanbarah. Saya tunda appointment dgn onco. Odw ke sana baru saya teringat nak call hp testimoni yg saya dapat kononya dah sembuh dan dah start kerja pun. Saya nak bercakap dgn puan xxxx tp yg jawab panggilan saya tuan yyyy..dia ckp dgn saya isteri dia puan xxxx ah meninggal setahun lepas. Mula2 nampak mcm ada kesan positif tapi tak sampai 6 bln semakin tenat sebab breast cancer yg asalnya stage 2 dah men…

Supplimens: Jangan dengar cakap Penjual Obat!

Jangan nasihatkan org amalan pemakanan yg kita sendiri tidak amalkan. Sebagai pesakit kanser especially yg baru diagnosed kita akan panik .. kalut nak amalkan semua supplimens atau produk 'kononnya PULIH Kanser' yg berada di pasaran: apa jua amalan - rawatan yg ingin kita lakukan tlg pastikan sahabat semua mengikuti Protokol Perubatan dan Nasihat ONKO. Berbincang dan dapatkan seberapa banyak maklumat tentang sesuatu Produk atau Rawatan sebelum anda mencuba. Dah lah kita sakit .. kos nya pulak TIDAK percuma. Nanti kita akan keletihan dan stress kerana apa yg kita amalkan tidak mendatangkan manafaat atau memulihkan penyakit yg dihadapi. Do not simply eat or consume juz bcoz others do! 
Mencuba sesuatu especially natural herbs memerlukan Disiplin Pemakanan yg tinggi. Kanser tidak akan sembuh dlm sehari. Anda perlu sabar .. tekun .. istiqomah utk kembali pulih - sihat dan menjalani kehidupan Normal!