21 November 2012

Kanser: U will be OK....


Baru-baru ini saya sempat melawat my senior sewaktu di SEMSAS kak Aini Hayati di Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar. Beliau baru lepas menjalani pembedahan membuang ketumbuhan (tumor) di bahagian kepala. Melihatkan keadaan beliau selepas 24jam pembedahan; masih mampu melayani kami dan bersembang ceria; saya percaya beliau seorang yang sangat tabah & kuat semangat.

Sepanjang perjalanan pulang dari hospital; saya teringat suasana emosi diri sendiri sewaktu saya melalui proses rawatan dan pembedahan di hospital yang sama.

Sejujurnya; bukan mudah untuk menjadi tabah & cekal. Malahan saya pernah berkata: `Tolonglah jangan nasihatkan kami (pesakit kanser)  untuk TABAH & KUAT; kerana kalau kami LEMAH sudah pasti `dah  lama terjun jambatan Pulau Pinang' ............... hmmmmmm '

Walaupun telah hampir 7 bulan berlalu, saya telah pun selesai menjalani rawatan; dan Alhamdulillah telah disahkan pakar, (onko)  bebas dari sel Kanser; saya masih lagi terkenang setiap detik yang dilalui. Terasa seolah-olah baru kelmarin saya melakukan pembedahan dan rawatan Radioterapi di Mount Miriam Cancer Hospital; Pulau Pinang. Airmata pasti mengalir mengenangkan pengalaman yg sangat sukar itu.

Saya hanyalah manusia biasa. Bukan mudah untuk memahami, bersikap Redho dan pasrah. Adakalanya ungkapan memang mudah untuk dilafazkan. Bak kata pepatah: Berat mata memandang; berat lagi bahu yang memikul bebanan.

Kepada Rakan & keluarga pesakit kanser khususnya: `adakalanya kami sekadar mahukan pelukan dan BAHU utk tumpang menangis.  (a shoulder to cry on.......). Juz be a good listener; sometimes u dont have to response, juz listen!

Katakanlah: ITS OK .... everything will be OK

Bukan mudah untuk memahami emosi pesakit Kanser. Kami sendiri adakalanya keliru dan hilang fokus. Sebab itu sokongan dan doa berterusan dari keluarga; orang tersayang; sahabat handai sangat diperlukan. Mungkin kami kelihatan tabah; cekal & kuat; hakikatnya hanya ALLAH sahaja yang MAHA Mengetahui betapa rapuh dan lemahnya kami. Pabila diuji ALLAH SWT dgn penyakit sebegini; baru disedari betapa nipisnya iman & kesabaran; senipis kulit bawang.
bersama my sister shafinaz; melawat Dr Rakesh Raman di Mount Miriam  Cancer Hospital Penang, Doktor nih suka buat lawak & mbuatkan sy tersenyum setiap kali bila bertemu. Dia selalu pakai tie yg berwarna terang; i tell u ... doktor nih hansem mcm shah rukh khan!

syahida adalah seorg Therapy Radiographer; yg  melaksanakan rawatan radioterapi ke atas saya sebanyak 25 kali. Seorang yg ramah dan sentiasa tersenyum. Beliau  rajin melayan kerenah saya. Masa mula2 menjalani rawatan; saya sering menangis sebab ketakutan; Syahida selalu pujuk dan cuba menenangkan saya.


1 ulasan:

MH8625 berkata...

Saya juga pernah kesana menemai arwah ayah saya jalani rawatan radiography

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...