18 Mei 2012

Wanita Perlu ada ILMU KANSER

Penulis adalah Ketua Unit Jabatan Gynae-Onco di Hospital Sultanah Bahiyah  Alor Setar 
Buku WAJIB Baca! Buku tentang Kanser yang sering menyerang anggota tubuh Wanita telah ditulis dengan bahasa yang mudah difahami oleh seorang Doktor Pakar yang sangat berpengalaman merawat pesakit Kanser.  Penulis - Dato Dr Rushdan  adalah seorang Gynae-Onco dari Hospital Sultanah Bahiyah Alor Setar Kedah (kebetulan Pakar  yg melakukan pembedahan terhadap saya tempoh hari). Buku ini menerangkan dengan sebegitu `detail' berkenaan permasalahan Kanser Wanita. Saya percaya ramai di kalangan wanita hari ini mempunyai pengetahuan yg salah tentang Kanser menyebabkan kita kurang memberi perhatian terhadap `simptom-simptom pelik & luar biasa yg dialami' oleh tubuh badan sendiri.

Ramai pesakit kanser yg tidak punya ILMU tentang penyakit yg dihadapi. Inilah punca Kenapa kita sentiasa tercari-cari dan selalu terdorong untuk mengikuti setiap saranan yg dicadangkan oleh sesiapa jua, walaupon mereka tidak pernah melalui pengalaman sebagai Pesakit atau Keluarga Pesakit Kanser.



                                       
Setiap Penyakit Ada Penawarnya Kecuali Mati " Mafhum HADITH RASULULLAH SAW

Teknologi perubatan semakin canggih dan di Malaysia, bilangan doktor pakar semakin ramai. Ramai pesakit Kanser yg telah berjaya menjalani kehidupan Normal dan `survive' dari penyakit Merbahaya ini. Kanser bukan lagi pembawa kematian; yg penting kita kena tahu situasi keadaan tubuh badan kita agar Kanser dapat dikesan diperingkat awal; dan pelbagai kaedah perubatan dapat membunuh Sel Kanser dari terus tumbuh.
Jika kita punya ilmu maka kita boleh menjalani pelbagai kaedah rawatan samada Perubatan Hospital  atau pun alternatif. Yang penting kita kena memahami situasi Pesakit dan Penyakit.
Ilmu perubatan moden telah melalui pelbagai ujian klinikal dan makmal serta mempunyai kajian sejarah pesakit. Saya tidak menafikan Keberkesanan Perubatan Alternatif; cuma adakalanya saya meragui `pengamal' perubatan sebegini. Masih ramai yang cuba untuk `menjual produk' berbanding untuk membantu proses penyembuhan pesakit. (adakalanya mereka tidak arif dengan status kesihatan pesakit sebelum mencadangkan produk atau rawatan).

Melalui `pengamatan' & pengetahuan saya sebagai Pesakit Kanser; Sel Kanser adalah berbeza; dan tubuh pesakit jugak adalah berbeza. Setiap pesakit mengalami Simptom atau tanda-tanda awal penyakit yang berbeza. Oleh itu adalah sangat logik jika  ada Kaedah Rawatan serta ubat-ubatan Alternatif yang TIDAK berkesan kpd sesetengah pihak. Maka kita selaku pesakit atau keluarga pesakit; perlu memahami Jenis Sel Kanser dan cari seberapa banyak maklumat yg betul dari orang benar-benar arif & berilmu tentang kaedah rawatan samada secara Moden ataupon Alternatif.

Sel Kanser dikatakan ada dalam setiap tubuh manusia. Ianya akan aktif apabila kita ada masalah `darah rendah' yg menyebabkan kekurangan Oksigen di dalam badan. Maka Sel Kanser akan mencari `tempat' yg tiada/kurang oksigen untuk membiak. Sebab itu digalakkan minum minuman atau makan buah-buahan yg mempunyai nilai `antioksida' yg tinggi. Contoh semua spesis `berries' (strawberi; acaiberi, rasberi, blueberi, anggur dll)
Seeloknya minum AIR Alkali; contoh terbaik adalah `air zam zam'.
Biji Aprikot adalah satu penemuan ubat Kanser yg terbukti sangat berkesan. Tapi tolong dapat Biji Aprikot California yg Original dan belajar cara kaedah pemakanan yg betul utk mendapatkan keberkesanan yg optima.

Kaedah & Rawatan Kanser samada Moden ataupon Alternatif sangat Mahal. Kita perlu bersedia dari segi fizikal, mental, emosi dan juga kewangan. Kalau nak amalkan Kaedah Perubatan Islam menggunakan Madu + Habatussauda; pastikan anda membeli Madu Sidir. Ini adalah Madu terbaik dunia; dan yg paling penting Pastikan Produk itu Asli. Kalau Madu tipu dicampur GULA; lagi memudharatkan pesakit Kanser kerana GULA adalah Makanan utk Sel Kanser terus membiak agresif.
Sebagai pesakit Kanser Endometrium (rahim/uterus) Doktor menyarankan agar saya mengelak terus makanan yang berasaskan SOYA. Amalan memakan Soya boleh meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari/rahim, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sebab kandunga soya mempunyai hormon estrogen. Selain itu, soya ada phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas. Oleh itu ibu- ibu yg sedang mengandung; tolonglah jgn terlalu taksub minum air soya sekiranya mengandung anak Lelaki; takut-takut nanti akan melahirkan spesis `auw-auw'; wallahuaklam!


2 ulasan:

sweetmamee berkata...

Assalamualaikum..Saya ingin berkongsi dengan sesiapa sahaja yang mempunyai penyakit kronik atau tidak ada apa-apa penyakit boleh juga nak baca..Saya telah sakit selama 7 tahun. Saya sukar nak berjalan, sakit pinggang, tulang punggung dan tulang belakan dan belakang. Semenjak akhir2 ni doctor baru dapat kesan yang saya suspect SLE(iaitu penyakit lupus system) dan ada ketumbuhan didalam rahim. Saya telah menggunakan SARI AGEGARD SERIES dengan IZINNYA saya telah kembali pulih badan saya semakin ringan dan semakin sihat.. Saya Berdoa jika saya sihat saya akan share kebenaran tentang SARI AGEGARD ini dengan sesiapa sahaja yang memerlukan. Pada mulanya saya teragak disebabkan harganya boleh dikatakan sangat mahal iaitu RM250 (1 box). Klu ahli RM388 (2 Box). Jadi saya jadi ahli untuk mengurangkan kos. Tapi kalau tak cuba tak tahu bukan.. jadi saya cuba walaupon berkongsi duit dengan seorang kawan. Alhamdulillah Allah masih bagi peluang kepada saya untuk bersama anak-anak dan keluarga. Jika anda ade penyakit cubalah SARI AGEGARD. InsyaALLAH.. Ingat kite mesti berikhtiar tapi ALLAH yang menentukan..untuk dapatkan produk ini boleh call direct saya untu bertanya dan untuk pembelian..Terima kasih..

WanBeruas berkata...

terima kasih..Info yg bagus untuk semua..Jazzakallah..

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...