21 Mei 2012

Sharing is Sedeqah : U re never alone

Sesiapa yg mengidap penyakit Kanser atau apa jua penyakit Kronik; akan mengalami gangguan emosi. Kita cuba untuk menjadi seorang yg `kuat' dan tabah; tapi hakikatnya kita hanyalah insan biasa, yang punya iman setipis kulit bawang dan punya aqal yang sentiasa dikuasai oleh nafsu bisikan syaitan.
kata Tok saya: ikut HATI mati; ikut rasa binasa!
Dah lah nak kena pkiaq pasai penyakit & kesakitan yg kita hadapi. Dok nak kena pkiaq hal-ehwal rumahtangga; keluarga; anak-anak; kerjaya malah adakalanya telah bermula masalah Kewangan. Maklumlah, bila kita sakit; perbelanjaan harian `berubah' & bertambah.

Heii Ladiesssss!!! Rilex. Kita hanyalah insan biasa. Kita bukan Superwoman! Take a step at one time. Bila kita sakit ; itu tidak bermakna kita keseorangan. Cuba berbincang dengan keluarga dan orang tersayang. Mohon bantuan dari sahabat & jiran tetangga. 

Pada mulanya saya sendiri merasakan diri keseorangan, saya rasa `segala-galanya' seolah-olah `menentang' saya. (everything goes against me!) Segala masalah, musibah & ujian datang bertimpa-timpa. `sudah jatuh ditimpa tangga'. Saya terlupa bahawa segala-galanya adalah dr ALLAH SWT; kita akan senantiasa diberi ujian samada dlm bentuk `kekayaan harta benda' maupon musibah penyakit dan sebagainya. ALLAH menguji setiap makhlukNYA kerana DIA Maha Mengetahui Apa yg terbaik buat diri kita.

“…. Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” [Al-Baqarah, ayat 216]

Saya telah berjanji utk mengubah persepsi dlm melihat ke dalam sesuatu `masalah' yg dihadapi. Jangan suka buruk sangka; kerana itu sifat org yg sangat negatif & tidak membantu kita melawan penyakit yg dihadapi. Belajaq utk redho & menerima segala-galanya dgn penuh yakin bahawa ALLAH SWT Kasih & Sayang pd setiap makhlukkNYA. Kita masih diberi nafas utk hidup & rezeqi utk makan & minum; malah banyak nikmat2 ALLAH SWT yg masih kita nikmati. Kita kena belajar berterima kasih kpd ALLAH SWT. Pabila kita bersangka baik pd ALLAH SWT; maka kita akan bersangka baik pd sesama insan.



Berfikiran positif; berbaik sangka kpd ALLAH SWT maka kita akan bersangka baik sesama insan
Hari ini; hampir setiap hari saya menerima kunjungan rakan; sahabat handai dan kaum keluarga. Ramai yg menelefon; bersms; email & FB bertanya khabar & mendoakan kesihatan diri ini. Saya tidak dibiarkan keseorangan; ALLAH hantar ramai sahabat baru; ALLAH hantar ramai teman yg senasib malah sahabat yg jauh mula mendekat. Saya sedar rupa-rupanya Ramai yg sayangkan saya. Ramai yg ingin membantu saya dlm apa jua cara. Apabila kita Tidak Bersuara; mereka tidak tahu bagaimana utk membantu kita.






Nasihat saya kpd Pesakit Kronik & Pesakit Kanser; Jangan biarkan anda bersendirian menghadapi ujian ini; berkongsilah. Luahkan perasaan anda, jika anda perlu menangis; menangislah sepuasnya; jgn disimpan dan jgn memendam perasaan; ianya tidak akan membantu proses pemulihan yg segera. 

PERCAYALAH; YOU ARE NEVER ALONE . ALLAH kan ada ................

Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...