28 Januari 2011

KISAH BENAR: Pecayalah!

Baru2 ni saya telah membuat pemeriksaan kesihatan. Biasalah bila umoq dah masuk 40, kepala terasa pening badan asyik lenguh sana lenguh sini. Bila Doktor check my BP; aduhai 146/130. Tekanan darah agak tinggi. Stress kot; kata Dr Ismail KMC sambil tersenyum macam memerliku. Apa pun sebelum nak balik; Dr Ismail berpesan supaya saya mengurangkan pengambilan garam dlm makanan. huh .....

Agaknya gambar-gambar ini blh mjadi motivator utk anda dan saya hidup tanpa garam. Bahan utama masakan kita itu; adoiii rasanya tak gamak nak makan bila dok tgk gambaq2 tersebut. Awat depa proses garam lagu ni ... mengkelan cek.


Bak kata P.Ramlee & Saloma dlm Filem `Ahmad Albab' :
Kasih sayang dan Cinta ibarat Garam & Gula. Tanpa gula pahitlah kopi; tanpa garam `tawaq hebiaqlah' makanan. Pasti tak berselera nak makan!







Tapi hingga ke hari ini, saya masih dok bubuh garam dlm masakan. Memang tak reti nak gantikan garam dgn bahan masakan yg lain.

Tanpa garam pasti hidup tak selazat madu; pasti hari tak seceria kenari berterbangan; pasti hati tak berbunga indah!


Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...