11 April 2014

Beberapa nota peringatan ........


1. U know your body best! Doktor bukan tuhan. Sekiranya kita merasakan ada perubahan pada kesihatan diri sendiri, segera dapatkan pemeriksaan lanjutan. Kita kena hargai dan bertanggung jawab terhadap tubuh badan yang merupakan anugerah Allah swt

Contoh: Haid yg ber lanjutan , tidak normal... `discharge' pada vagina yg tak normal ... ketulan, benjolan pada bahagian payudara.. sakit kepala atau migraine yang berpanjangan. Senggugut yang teruk .. dll (u should know better lah kan ... it's your body )

2. Apabila di diagnose oleh pakar.. tak salah dptkan 2nd opinion utk pengesahan. Tetapi yg paling utama dptkan rawatan segera. Rawatan perubatan yg cepat & tepat mampu menjamin kadar pemulihan yg terbaik. Sekarang rawatan perubatan sangat `advance'. Ada pelbagai kaedah rawatan yg tidak.memudaratkan malah memberi hasil yg sgt baik. Ramai pesakit cancer survive dah blh menjalani kehidupan normal selepas rawatan. Malah sahabat saya Puan Nor Hidayah telah melahirkan seorang bayi perempuan yang sihat selepas selesai menjalani rawatan kimo akibat dari penyakit Kanser Payudara yang beliau hidapi.


baby ajaib:  nur adriana saffiya berusia 10 hari

3. Kaedah rawatan alternatif ada banyak di pasaran malangnya terlalu ramai Pengamal perubatan rawatan alternatif dan tiada yang dapat mengesahkan yg mana Benar2 tulen. Dan tiada rekod yang boleh membuktikan rawatan tertentu itu berkesan dan sesuai untuk setiap jenis pesakit Kanser. Sanggupkah anda mengambil risiko tersebut?

Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...