26 April 2014

Be a shoulder to cry on - telinga mendengar - bahu menangis:



Saya mendapat pelbagai response yang sangat positif dari pembaca blog  ini dan juga penonton Rancangan Celik Hati : Aku Ingin Hidup di TV9. Ramai pesakit Kanser dan keluarga yang terdekat sangat keliru dan tidak tahu bagaimana mengawal emosi dan menangani kecelaruan  emosi diri. Saya teringat detik-detik sukar saya sewaktu mula disahkan mengidap Kanser Endometrium.
[private text dari Kak Rozmey] As salam Zue...Tq for sharing with my mum.. Zue dear..Could you please share in your blog how the family members could render help to our loved ones who are stricken with cancer.Besides asking Allah for help what else can we do? At times Kak Roz feels so helpless.

Sewaktu Dr Zuraini (Gynae di Kedah Medical Centre) memaklumkan kepada saya tentang Laporan Makmal yang mengesahkan terdapat sel kanser  di Endometrium ... saya sangat terkejut. Blank - Bengong  Kosong - Kelam - Rasa macam nak rebah . 
Berulang kali saya beristighfar .... berulang kali saya menyebut nama ALLAH. Saya gagahi juga memandu pulang ke rumah.

Alangkah seronoknya jika saya dapat berkongsi kesedihan ini. Alangkah ringan bebanan yang dipikul jika ada yang sudi menangis bersama-sama. Tapi Bagaimana hendak berkongsi berita ini dengan orang tersayang dan keluarga terdekat? Apa pula reaksi mereka? 1001  persoalan bermain diminda membuatkan saya menyembunyikan berita ini. Kerana merasakan Kanser merupakan penyakit yang membawa kematian dan kesengsaraan.

Mempunyai anak  atau suami/isteri yang mengidap kanser ... anda perlu banyak bersabar Menangani Kerenah pesakit kanser yang senantiasa mahukan perhatian dan ingin `dimanjakan'. Perhatian yang penuh Kasih sayang merupakan ubat yang paling mujarab yang dapat membantu menguatkan emosi kami.

Bukan mudah menyantuni ibu atau ayah yang mengidap Kanser. Kita sukar meramal apa yang terbuku di hati mereka. Maklumlah ibu bapa adalah tonggak keluarga apabila mereka tua dan sakit .. mereka tidak mahu menyusahkan anak-anak.

Nasihat saya.... Jadilah A shoulder to cry on - Telinga yang sentiasa mendengar - Bahu tempat kami menangis. Jangan jemu mendengar cerita kami yang akan sentiasa diulang dan berulang. Jangan jemu mendengar rintihan dan rungutan kami yang berterusan. Adakalanya kami sendiri tidak tahu apa yang kami inginkan.

Sabar .. Kuat .. Tabah .... Redho .... adalah merupakan `zikir' yang kami ulang dan ulang disebut dalam hati dalam minda. Usah INGATKAN  kami ... Kami Tidak pernah lupa bahawa diri ini .. jasad .. roh .. nyawa kami segala-galanya milik ALLAH SWT.

`Adakalanya anda tidak perlu berkata-kata: Peluk lah kami ... comfort us ....  Pandanglah ke mata kami dan katakan: .. It's Okey ... Jangan Takut ALLAH kan ADA! ........... shower us with your Love & care .....'

Tiada kata yang dapat merungkai apa yang terbuku di jiwa kami ... kerana kami hanyalah insan biasa. Kami sendiri tidak memahami dan tidak tahu Apa yang patut kami lakukan dan Apa yang patut kami katakan.
Untuk membina kekuatan dan memberi panduan yang lebih baik ... Pesakit Kanser & keluarga pesakit kanser perlu bertemu berhubung dan berjumpa dengan pesakit kanser yang lain. Sertai rangkaian kumpulan sokongan .. NGO yang berkaitan dengan Kanser. Join MAKNA atau berdaftar dengan pihak hospital mohon bantuan kumpulan sokongan. Dapatkan banyak maklumat melalui internet.
Remember: YOU ARE NEVER ALONE - marilah bersama kita berjuang untuk hidup sihat & BEBAS KANSER: aku ingin hidup!


Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...