05 Mac 2011

USAH BERSEDIH; DUNIA INI TIDAK LAYAK DITANGISI




saya dah melalui fasa hidup belasan tahun; the 20's; the 30's & now i m in my 40's: Alhamdulillah this is my best moment in my life kerana sy dah memahami erti kehidupan dunia yg sebenar dan saya lebih memahami tanggungjawab serta bebanan yang dipikul utk ke alam yg kekal abadi!

kalau dulu; saya takut pabila setiap tahun usia meningkat; saya akan merasakan diri semakin tua; hilang kecantikan dan bertambah kedutan di muka. Bak kata omputih: `we grow old gracefully'.

Dulu; asyik sibuk mengejar kerjaya dan fokus terhadap `career development' . Kemudian apabila berpolitik ; asyik sibuk mengatur program & bermesyuarat. Terkejar ke sana, berlari ke sini. teringat pesan mak saya: ` a rolling stone gathers no moss' ; maksudnya: dok ligan pi mai pi mai .. habuk pon tarak!!!

Alhamdulillah pabila usia telah mencecah 40'an ; saya menjadi semakin matang. Usia bukan bermakna Kecantikan rupa paras... tetapi kehidupan itu jauh lebih besar ertinya. Saya dah tak obses tentang `Beauty' anymore. Di usia 40'an; fokus sy sudah berbeza. Konflik & krisis kehidupan yg dilalui mjadikan saya semakin matang dan bijak. Ia adalah rencam asam garam kehidupan yang mjadikan kita manusia normal.

Bumi mana yg tidak ditimpa hujan? Pantai mana yg tidak dilanda badai? Manusia mana yg tidak pernah bermasalah? Siapa yg tak pernah ditimpa mussibah? Siapa tidak pernah berbuat silap?

Bukankah kehidupan di dunia ini hanyalah sementara sahaja? Allah telah berfirman mengatakan bahawa setiap manusia akan sentiasa diujiNYA. Balasan syurga kpd mereka yg Sabar & Redho' menghadapi segala kesulitan dan bencana yg menimpa.

Malah Para nabi yg terdahulu diuji dgn pelbagai ujian yg maha dahsyat : Nabi Zakaria & Nabi Yahya A.S. telah dibunuh, Nabi Musa diusir Fir'aun, Nabi Ibrahim dibakar hidup-hidup oleh kaumnya; Nabi Adam & isteri telah dihalau keluar dr syurga; Nabi Yussof telah terpenjara; malah Rasulullah melalui pelbagai pahit getir dan kesukaran sewaktu menegakkan syiar Islam.


Hati menjadi tenang ; Redho' dan bersyukur dengan segala nikmat Allah yg telah sy perolehi. Mempunyai keluarga yg sentiasa menyayangi & menyokong segala usaha ; mempunyai anak2 yg mjadi kekuatan untuk sy terus berjuang mcari rezeqi yang halal. Allah anugerahkan sy sahabat yg sentiasa bersama berkongsi kesusahan; kesedihan & bersedia mendengar luahan hati nurani ini.

`apapun nikmat yg kalian terima; semuanya berasal dr Allah. (An-Nahl:53)'


Nani; sahabat since Sek Men Sains Kuantan - SEMSAS: sahabat yg baik itu anugerah Allah Swt





maiza & Afiza ; sahabat politik semenjak awal penubuhan Pergerakan Puteri Umno Kedah 2002 kami bersama mengharungi waktu susah & senang!


3 ulasan:

Granny Hani berkata...

betul..byk benda lain yg membahagiakan, kenapa harus tangisi perkara2 kecil yg tak penting pun.enjoy life n be merry..

Zuraini Kamal berkata...

its true Cikgu; i love yr catatan.. keep up!

AFIZA'S CORNER berkata...

apapun tiada yg lbh bernilai selain dari menikmati apa yg ada sebaiknya untuk dunia dan akhirat

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...