10 Mac 2011

A DOCTOR IN THE HOUSE!

a doctor in the house; how i wish he is my doctor. But he is d' Doctor for MALAYSIA.


Hari ini (10 mac 2011) ; sy dah membeli buku `memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad : A DOCTOR IN THE HOUSE' . Keterujaan untuk mengetahui segala luahan isi hati yang dikongsikan dalam 809 helai lembaran buku yg sangat tebal dalam Bahasa Inggeris.

Sy jarang nak beli buku in English kecuali `Novels'. and i only read certain popular writters. Saya tak nak berbincang tentang isi kandungan buku ini sebab telah byk ulasan dibuat dlm suratkhabar sempena pelancaran buku tersebut.

Sy sekadar ingin berkongsi pandangan peribadi beliau yg sy dengar dr mulut beliau sendiri samada sewaktu perbincangan secara tertutup maupun pertemuan santai. Alhamdulillah; sy sentiasa berpeluang berjumpa ataupun mengunjungi Tun M samada di Alor Star Kedah ataupun di Yayasan Kepimpinan Perdana.
Genius Islam abad millenium


1. Kenapa Tun M menentang pelajar Universiti utk bergiat aktif dlm politik?
Tun M berpendapat; kebanyakan pelajar Melayu yg melanjutkan pelajaran ke Universiti adalah berdasarkan Kuota bukan Merit. Maksudnya; tak ramai anak Melayu yg cukop bijak berbanding bangsa Cina & India. Jika tidak diberi keistimewaan maka bilangan pelajar melayu di Universiti tempatan akan berkurangan berbanding bangsa lain.

Pelajar hanya mempunyai tempoh 4-5 tahun shj utk belajar bg memperolehi Ijazah; kenapa masa yg sesingkat ini tidak diberi sepenuh perhatian terhadap pelajaran; agar mereka menjadi Graduan yg Cemerlang. Sudahlah masuk Universiti diberi biasiswa yg dibiayai kerajaan dr sumber wang awam. Maka kenapa perlu mensia-siakan peluang yg diberi dan wang yang dibelanjakan untuk membiayai seorang Graduan?

Cuba bygkan jika Pelajar diberi kebenaran utk bergiat dlm parti politik secara terbuka; maka Universiti akan berubah menjadi pentas memancing undi & pusat merekrut ahli parti. Pelajar akan lebih terganggu dan melalui proses pembelajaran yg sukar kerana mereka mungkin terlibat secara aktif untuk berkempen dan mereka akan sibuk bermesyuarat cawangan! Bayangkanlah tekanan dan gangguan yg dihadapi pelajar sekiranya mereka dibenarkan bergiat aktif dalam politik secara terbuka! Pasti ramai yg gagal & terkandas di separuh jalan.. Dan yang rugi adalah pelajar melayu & keluarga mereka jua.


sy sgt bertuah kerana masih blh berdiri di sebelah negarawan ulong dunia!


looking great & healthy at the age of 82


Ramadhan 2008

he is my idol!


sy bangga mjadi anak Malaysia pasca Merdeka, sy bebas memilih kerjaya & mbentuk kehidupan sy sendiri!


bertuahnya saya .....



Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...