03 April 2011

we are NO SUPERWOMEN!


Wanita sering menjadi mangsa keadaan. 1,000000 (sejuta) harapan diletakkan di bahu seorang wanita! Kita mesti menjadi Isteri yang baik & solehah; Ibu yang cekap; pandai memasak & penyayang; Menantu yang baik pekerti ; Idola masyarakat; pekerja yang cemerlang; ikon anak-anak ; sahabat yang prihatin. Wow ... a very high expectation!

Bertuahnya seorang suami yang memiliki teman hidup; seorang isteri yang tabah; cekal; kuat; gigih berusaha malah diibaratkan seorang SUPERWOMAN! Isteri yang bekerja bertungkus-lumus mencari rezeqi; membantu membayar segala macam bil, hutang-piutang bank dan kad kredit. Menjaga rumahtangga dan melayani kerenah anak-anak ; belom dicampoq ngan nak layan kerenah suami!

Wahai Kaum Hawa; sedarlah.. kita hanya Wanita biasa.
Punya hati punya jiwa yang perlu dijaga
Wanita biasa yang bukan besi ; bukan juga tembaga
dalam dada punya naluri halus yang mudah terasa
adakalanya tewas dan gugur jua airmata
tanda hati sakit; jiwa melara hiba
malangnya tiada yang turut berkongsi duka
lara seorang wanita; hanya dia yang mengubat lukanya




♪♫..... Aku ini wanita biasa..♪♫ ... Bisa sakit luka kerena Cinta ... ♪ ♪♫ .... ♪ ♪♫ ...♪♫ Dingin sepi kerap menyapa .... ♪♫ .... Airmata jatuh lukisan raga...♪♫ .... kadang ku kuat setegar karang ...♪ ♪♫ ...♪♫ .....Kadang ku rapuh lemah liar merana....♪ ♪♫ ...♪♫ : [KD]





Amat sukar untuk kita menjadi WANITA sehebat Siti Khadijah; seorang wanita yang juga isteri kesayangan Rasulullah SAW. Siti Khadijah adalah ikon Wanita sempurna:
“Demi Allah, Allah belum menggantikannya dengan yang lebih baik dari dia. Dia telah beriman kepadaku ketika semua orang ingkar padaku, dia membenarkanku ketika orang-orang mendustakan, dia memberikan semua hartanya ketika orang-orang tak mau memberiku apa-apa, dan melaluinya Allah mengaruniakanku keturunan yang tidak diberikan oleh istri-istriku yang lain.” (HR Ahmad)

p/s: pesan saya : Jaga diri sendiri dahulu ; sebelum kita menjaga orang lain!

2 ulasan:

Granny Hani berkata...

Sukar....amat sukar.
Kerana aku wanita biasa lah maka aku acap terluka...
Salam dari kak hani

Zuraini Kamal berkata...

lukamu kan sembuh jua ... dan kau akan terluka lagi ......... hmmm

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...