08 Ogos 2009

Berniaga


Salam
ramai rakan yang mencadangkan agar saya berkongsi tips perniagaan bertujuan untuk menggalakkan lebih ramai wanita khususnya generasi muda untuk menceburkan diri di bidang ini. My business partner told me:`i think you should share your experiences and educate others to be an entrepreneur but please write in a simpler language'.
Malah saya sering dijemput untuk memberi motivasi kepada bakal usahawan dan berkongsi pengalaman mengharungi suka duka cabaran berniaga. Tidak semudah yang disangkakan kerana saya tidak mewarisi sebuah entiti perniagaan keluarga malah tidak mempunyai pengalaman berniaga.

Age is not a factor:
Kalau dulu, jika ditanya saya akan menjawab; Kalau nak berniaga biarlah bermula pada usia yang muda. Kalau dah umur 40... i think u better forget it!

Alasan saya mudah: Apabila kita sudah berumur (40 above) tenaga kita berkurangan, tahap kesihatan kita juga menurun dan penyakit pula bertambah. Sedangkan bidang perniagaan memerlukan semangat juang yang tinggi dan komitmen masa yang tiada batasan!



Itu dulu........... that was my answer before i learned from OPRAH WINFREY TALK SHOW at Astro 702. Wanita pada usia 30, 40 dan 50- an, masih boleh berjaya dalam bidang perniagaan kerana usia tidak pernah menghalang potensi diri seseorang untuk cemerlang.

Saya percaya aset utama dalam perniagaan adalah diri kita sendiri. Usaha yang tekun, amanah dan disiplin diri yang kuat, disertakan doa insyaallah kita pasti mencapai segala impian dan cita-cita. Ingatlah; usia bukan satu ukuran penentu kejayaan sesebuah perniagaan. Anda boleh bermula atau menceburkan diri pada waktu dan ketika yang anda sendiri rasakan sesuai. You design your own destiny.
Kepada rakan-rakan sebaya, yang dah boring bekerja (untuk orang lain), sudah tidak berminat untuk makan gaji, sekiranya anda rasakan bahawa sudah tiba saat dan ketika untuk memulakan perniagaan sendiri - to be your own boss, jangan takut dan jangan ragu. Yang penting cari maklumat dan ilmu perniagaan, kenali risiko yang dihadapi dan belajar membuat keputusan yang bijaksana.

Secara jujurnya, walaupun saya memiliki Diploma dalam bidang Perniagaan, apa yang dipelajari secara teori tidak memberi gambaran menyeluruh tentang bidang perniagaan secara khusus. Ini kerana, bidang perniagaan adalah satu bidang yang sangat luas dan dan tidak terbatas. Tidak ada satu kaedah atau formula yang boleh diaplikasikan untuk menjamin kejayaan sebagai seorang usahawan atau businessman!

Ada pepatah Cina mengatakan: `selain dari usaha dan modal, kita perlukan sedikit LUCK atau ONG (tuah) untuk berjaya dalam bisnes.'

Berkawan dengan busineswoman:
Minat berniaga telah mula dipupuk semenjak dibangku sekolah lagi. Pada usia 9 tahun saya telah membantu jiran menjual nasi lemak di sekolah. Adakalanya saya menjual kuih yang dibuat oleh emak saya yang sangat minat memasak dan mencuba resepi baru. Walaupun emak saya seorang guru tetapi kerana ada permintaan, maka beliau akan membuat puding jagung atau puding telur untuk saya jual kepada rakan-rakan di sekolah.

Sekitar tahun 1996 selepas kelahiran anak ke-2 Nurul Arisya, saya tidak bekerja. Masa yang terluang membolehkan saya menghadirkan diri ke pelbagai program jualan langsung dan bengkel-bengkel perniagaan. Kebetulan kenalan saya Wan Nor Zaharah baru memulakan kedai menjual Kacamata: `Eyemaster' berkonsepkan franchais dan seorang lagi sahabat Kak Hasiah menjadi Francaisi Marrybrown Fried Chicken di Kedah. Merekalah `jaringan perniagaan' saya yang pertama.
Seorang sahabat pernah berpesan: `zue hang kalau nak meniaga, mula-mula hang pi berkawan dengan orang meniaga'.
Oleh kerana saya nak meniaga, maka saya pun berkawan dengan Wan Nor Zaharah dan Kak Hasiah. Malah saya pernah membantu di kedai Zaharah selama sebulan secara percuma, sekadar belajar suasana berniaga.

Kenali agensi kerajaan dan swasta:
Atas nasihat kawan-kawan saya pun pergi menemui pegawai MARA berbincang tentang bimbingan dan khidmat sokongan yang diberikan kepada bakal usahawan. Baru saya sedar pihak kerajaan melalui pelbagai agensi seperti MARA, KEDA, SIRIM, MADA, Jabatan Pertanian dan pelbagai unit agensi ada menyediakan bermacam-macam skim bimbingan khusus untuk melahirkan usahawan yang berjaya. Kita perlu berusaha untuk mendapatkan maklumat agar kita boleh memanafaatkan segala peluang yang telah disediakan oleh pihak kerajaan.
Sebagai seorang yang tidak punya wang (modal) dan tiada pengalaman, saya merasa amat bertuah kerana pihak MARA menyediakan pelbagai bantuan dari aspek khidmat nasihat, bantuan mesin, latihan teknikal dan juga bantuan kewangan.

Apa itu Francais:
Melihat kejayaan sahabat saya menjadi francaisi kepada Eyemaster dan Kak Hasiah membuka outlet Marrybrown Fried Chicken di Alor Setar, ianya mendorong saya untuk memahami konsep Francais.

Nelson's Cup and Corn:
Sebagai orang yang ingin memiliki perniagaan sendiri tetapi tidak mempunyai pengalaman dan pengetahuan berniaga, konsep francais adalah pilihan yang terbaik untuk menjadi usahawan. Memiliki perniagaan secara francais, bermakna kita telah pun memiliki sebuah perniagaan berdasarkan konsep dan jenama yang telah pun berjaya di pasaran. Contoh terbaik seperti Mc Donald dan Kentucky Fried Chicken.

Oleh kerana saya tidak memiliki sumber kewangan yang besar dan tidak mempunyai kepakaran tertentu, maka saya telah memilih menjadi usahawan francais kepada `Nelson's. Sebuah perniagaan kecil menjual jagung dan ais krim!
Pada mulanya saya agak `sceptikal' (was-was) dan malu untuk menjual jagung rebus dan ais krim. Maklumlah saya pernah bekerja berpangkat pengurus, seorang eksekutif yang bijak seperti saya, manakan selayaknya menjual jagung dan ais krim. Tetapi setelah mengikuti kursus dan latihan praktikal di kiosk-kiosk kecil di pasaraya, baru saya sedar apa itu perniagaan!

Dont judge the book by its cover:
Adakah anda tahu, sebuah kiosk kecil di ruang legar yang menjual minuman, jagung dan ais krim menjana jualan sehari mencecah RM1000 - RM2000 bergantung kepada lokasi? Bayangkan berapa kutipan mereka sebulan, RM30 - RM 60 ribu. Jika dibandingkan dengan gaji saya dahulu selaku Pengurus Jualan dan Pemasaran yang hanya sekitar RM3 ribu - RM 6 ribu sebulan, lebih baik saya jadi tokey jual jagung rebus, tapi memang lah tak `glamour you!'.


moral of the story; Jangan memperlekehkan setiap jenis perniagaan walaupun hanya menjual goreng pisang di tepi jalan atau penjual warung nasi lemak di kaki lima. Anda akan terkejut kerana hasil kutipan jualan peniaga ini jauh lebih baik dari pendapatan bulanan sesetengah kita.
Baru-baru ini, saya telah mengunjungi gerai nasi sahabat saya yang terletak di simpang lampu isyarat jalan pekan Langgar, Kedah. Kak Mahdiah telah berkali-kali menjemput saya makan di gerai beliau yang katanya dibuat secara kecil-kecilan sahaja. Memang kecil gerainya dan hanya menyediakan ruang makan yang terhad, tetapi bila ditanya berapa jumlah kutipan jualan beliau sehari hasil menjual nasi campur dan minuman, Kak Mahdiah berbisik, RM1 ribu sehari. Kalau dicongak sebulan gerai beliau mampu menjana RM 30 ribu. Lumayan kan.

Pesan saya kepada yang ingin memulakan perniagaan:
1. Pilihlah bidang perniagaan yang anda tahu. Kalau anda tahu memasak, bolehlah buka restoren atau warung. Kalau anda mempunyai kepakaran selaku Optometris, macam sahabat saya Wan Nor Zaharah, maka boleh lah bukak kedai cermin mata. Tepuk dada tanyalah selera.

2. Pastikan anda memiliki kemahiran untuk mengendalikan perniagaan tersebut. Kalau tak reti, pi lah belajaq dengan orang yang berpengalaman. Anda boleh belajar sambil bekerja atau belajar secara latihan praktikal. Ini membantu anda memahami situasi sebenar perniagaan yang bakal dimiliki.

3. Bijak menguruskan kewangan. Kita perlu faham konsep berniaga. Walaupun kita adalah pemilik atau pun tokey kedai, pastikan setiap wang jualan dimasukkan ke akaun bank setiap hari. Wang hasil jualan tidak boleh digunakan untuk kegunaan peribadi. Kita selaku pemilik perlu mendapat gaji atau upah untuk mendisiplinkan diri agar tidak menyalahgunakan wang perniagaan tersebut.

4. Amanah; tuntutan ini bukan sahaja perlu kepada pekerja atau staf tetapi selaku pemilik, seorang usahawan perlu memahami konsep amanah yang sebenar. Selaku orang Islam, tanggungjawab kita berat, berniaga bermatlamatkan keuntungan tetapi ingatlah; Matlamat tidak menghalalkan cara. Maka berhati-hati dalam melakukan urusniaga. Insyaallah apa jua yang kita laksanakan dengan penuh tanggungjawab akan mendatangkan hasil yang diberkati.

Dari Hakim bin Hizam r.a dari nabi s.a.w sabdanya:”Dua orang yang berjual beli, masing-masing mempunyai hak untuk memilih (untuk meneruskan jual beli atau tidak) selama kedua-duanya belum berpisah. Jika keduanya berlaku jujur dan berterus terang menjelaskan (keadaan barang yang dijual belikan), maka mereka diberi berkat dengan jual beli mereka; tetapi jika mereka berdusta dan menyembunyikan (kecacatan masing-masing), hilanglah berkat jual beli mereka.”

Wassalam!









12 ulasan:

Barber berkata...

Zue, excellent posting! With your permission, I would like to send/alert others about it. Thanks

zue berkata...

salam, tq bro and plz share with others

Tanpa Nama berkata...

hiya


Just saying hello while I read through the posts


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

Tanpa Nama berkata...

INSERT

faiz berkata...

Salam..nice blog...informative & bersahaja ... hope can be one of yr online friends... jemput visit my blog... http://www.lagunaindahhomebiz.blogspot.com & www.faizfunhome.blogspot.com

tq....

Zuraini Kamal berkata...

Faiz; Welcome to my blog; terima kasih kerana sudi komen.. insyaallah akan sy layari laman anda!

Tanpa Nama berkata...

tertarik dengan blog ini..

nak tanya Wan Nor Zaharah yang ada kedai kaca mata tu orang mana yer ?

Zuraini Kamal berkata...

org tok kepak Jerlun

UNAI berkata...

blog ni walaupun followers tak ramai tapi entri mantap!! Saya suka baca entry akak pasal rumah lelong dgn berniaga ni!! :-)

Zuraini Kamal berkata...

tq dear unai; tlglah promo link to yr blog ya

w.shahrol berkata...

Salam,
Sy terjumpa blog ni masa google cari francais nelson..
Sy bercadang nak bukak francais nelson..
So sy nak tau la jgk dr owner francais sendiri macam mana pengurusan, operasi, untung, masalah dan lain2 berkaitan francais.
Harap dapat berkongsi.
Terima kasih.

Unknown berkata...

sy pn nak tau ttg francais nelson dr pengalaman puan mengendaliknnya.email marina.albakri75@gmail.com

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...