11 Ogos 2009

Belum cuba belum tau


Salam


Nak berniaga apa?


Ini lah pertanyaan yang sering ditanyakan oleh setiap orang yang hendak berniaga atau baru bercadang nak mulakan perniagaan. Apa bidang perniagaan yang boleh buat duit' ?


Dalam catatan saya yang lalu, saya telah mencadangkan agar kita buat sesuatu yang kita tahu. Maksudnya kita mesti ceburi bidang yang kita ada kemahiran, pengetahuan dan pengalaman. Adalah sukar kalau kita ingin menceburi bidang perniagaan yang baru tanpa mempunyai idea, kepakaran dan juga ilmu tentang bisnes tersebut.


Pada tahun 1999, saya pernah melawati sebuah kilang membuat asam milik seorang usahawan muda bumiputra. Maaf saya lupa nama syarikat tersebut. Tetapi yang menariknya : Bagaimana beliau terlibat dalam industri pengeluar asam (jeruk) yang saya rasa satu bidang yang jarang diusahakan oleh orang Melayu.


Menurut pemilik kilang itu, sewaktu mula hendak menceburkan diri dalam bidang perniagaan, beliau telah mencari pelbagai maklumat tentang potensi industri yang boleh memberi hasil lumayan dan kurang persaingan. Hasil carian maklumat tersebut, beliau mendapati Malaysia mengimpot asam atau jeruk dalam nilai kuantiti yang besar setiap tahun kerana kurang pembekal tempatan. Maksudnya, asam atau jeruk yang dimakan oleh rakyat Malaysia adalah dari luar negara yang boleh diragui tahap kebersihan dan kesucian produk tersebut dan boleh mendatangkan keraguan kepada pengguna Muslim.


Atas alasan ini, beliau akhirnya bertekad untuk menjadi pengeluar asam dan jeruk bagi memenuhi permintaan dan keperluan rakyat Malaysia melalui bimbingan dan bantuan teknologi dari MARDI.


Ini merupakan satu contoh pengusaha yang tidak mempunyai pengetahuan teknikal dalam industri yang diceburi tetapi beliau telah mengkaji potensi perniagaan tersebut sebelum membuat keputusan untuk terlibat secara serius.


Minggu lepas, saya sempat bersembang dengan sepasang suami isteri sahabat saya, Norini dan Azahari yang baru memulakan perniagaan dalam bidang Konsultasi. Ini adalah satu bidang perniagaan baru khusus kepada mereka yang mempunyai kemahiran akademik dan memerlukan seseorang yang kreatif serta innovatif dalam mempersembahkan idea-idea mereka. Seorang konsultan akan memberi cadangan dan idea menurut `formula' yang telah mereka cipta hasil dari pembelajaran dan pengalaman hidup tentang aspek pengurusan.

Sejajar dengan kehendak negara dalam membangunkan Modal Insan (human development) maka keperluan terhadap bidang pengendalian kursus dan latihan sangat besar. Sesiapa yang mempunyai kelayakan dan kredibiliti yang baik boleh menjadi konsultant yang diyakini dapat membantu memperbaiki firma-firma dan jabatan kerajaan untuk meningkatkan prestasi kerja kakitangan mereka. Ini sangat penting dalam aspek pengurusan sumber manusia.



Know Who and Know How:

Tahukah anda apa yang dimaksudkan dengan Know How? Pengetahuan, pengalaman , kemahiran dan juga kepakaran itulah Know How.


Perniagaan mesti dimulakan dengan Know How. Tetapi untuk lebih berjaya dan mengembangkan perniagaan kita, saudara Azahari mengeluh kerana beliau tidak mengenali sesiapa atau istilah popularnya; Know Who.


Know Who: Kononnya dalam bidang perniagaan kita perlu mengenali seseorang yang mempunyai kuasa (power and authority) dalam membuat keputusan dan ini memudahkan sesebuah kontrak perniagaan terlaksana.


Dalam bahasa bisnes Know Who itulah yang dikatakan `networking' , jaringan perniagaan. Dalam catatan saya bertajuk: Berniaga, saya ada sentuh kriteria ini. Sebagai orang bisnes, samada kecil atau besar, baru atau lama, kita perlu membina `networking' kita sendiri. Kita perlu belajar mengenali orang yang terlibat dalam dunia perniagaan yang ingin kita ceburi.


Sertai kumpulan atau kelab:

Kalau kita tidak mengenali sesiapa, kita kena mulakan langkah untuk mengenali mereka. Saya telah mencadangkan Berkawan dengan Orang Bisnes. Cara yang paling mudah sertailah kumpulan, persatuan, pertubuhan atau kelab. Contoh saya sendiri merupakan ahli Persatuan Usahawati Negeri Kedah. Melalui persatuan kita mengenali ramai orang, bukan sahaja yang sama bidang malah dari pelbagai latarbelakang yang berbeza tetapi mempunyai minat yang sama ; Bisnes.
Melalui persatuan atau kelab kita bukan sekadar bertukar `bisnes-card' malah kita boleh bertukar pendapat, berbincang dan kita juga boleh membina jaringan perniagaan kita tersendiri.


Who Are You?

Pepatah Melayu ada berkata: Kalau tak kenal, maka tak cinta. Saya percaya pihak yang ingin berurusan dengan kita (potential client), akan memberi kita peluang perniagaan (kontrak) atas dasar kepercayaan (trust). Client mesti yakin kepada potensi kita dalam melaksanakan sesuatu kontrak, sebelum menyerahkan kita dengan sesuatu tugasan.

Mulakan hari anda dengan membina jaringan perniagaan anda sendiri, tiada jalan pintas dan mudah, tetapi yang penting gunakan setiap sumber yang anda miliki.

`somewhere, somehow, u know someone! sometimes u just being ignorance!

Dengan pelbagai teknologi facebook, emails group , twitter dan pelbagai media, kita boleh berhubung dengan bekas rakan sekolah, rakan universiti dan pelbagai rangkaian dan kumpulan di seluruh negara malah mempunyai akses terhadap pertubuhan dunia. Gunakanlah jaringan ini untuk memajukan perniagaan anda!



a business is an opportunity!

wassalam

zuraini hj kamal





3 ulasan:

hasnul berkata...

Zue, a very good article and analysis not to mention inspiring too. lets work something out with our K69 as a base 1st

zue berkata...

tq hasnul,
i like the idea too. insyaallah we work itout. setiap ada kemahuan pasti ada jalan!

Tanpa Nama berkata...

Nak tanya masa buka francais nelson..puan akan jadi pekerja dekat cawangan itu ke ? Sbb saya teringin buka francais tapi upah orang bekerja sebab saya ada pekerjaa lain..apa pendapat puan

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...