28 Ogos 2009

Jerung vs ikan bilis.


Salam,


Ramai orang mengeluh betapa susah untuk kekal `bertarung' dalam pasaran terbuka. Adalah sukar untuk memulakan langkah perniagaan tetapi lebih sukar untuk `sustain' - kekal dalam arus pasaran yang terbuka.




Di pasaran terbuka , Yang Besar akan memakan Yang Kecil, Yang Kuat akan mendominasikan pasaran dan Yang Lemah akan terpaksa Katop Kedai.





Satu ketika heboh tentang rungutan suara kebimbangan peniaga kecil dan peruncit (kedai-kedai runcit) tentang pembukaan pelbagai Hypermart , pasaraya gergasi berkonsepkan pemborong! Dan perlu diingat, Pasaraya Gergasi adalah jugak satu bentuk penjajahan kuasa besar terhadap ekonomi negara kita! Ianya bukan sahaja mampu menelan peruncit dan peniaga kecil malah Kuasa Besar ini mampu membunuh semua peniaga jika tiada kawalan oleh pihak berkuasa!



Adakah kita sekadar mampu melihat spesis kita terus pupus dan hilang ditelan Jerung Impot?


Seharusnya sebagai Peniaga, kita perlu berpersatuan. Menyertai persatuan dapat membantu kita menyuarakan segala rungutan dan keluhan kepada pihak kerajaan dengan lebih berkesan. Persatuan dapat membantu ahli-ahli dan membentuk satu kumpulan peniaga yang besar dan kuat.


Pihak kerajaan perlu memainkan langkah yang lebih agresif untuk `memiliki' kepentingan dalam syarikat gergasi impot. Contoh: sekiranya Giant atau Carefour ingin bertapak di Malaysia perlu wujud dalam bentuk `win-win situation ' atau `smart partnership' dengan rakyat tempatan. Dengan cara ini, kita akan dapati peniaga-peniaga kecil dan peruncit dapat bertapak dan mungkin berpindah operasi ke Pasaraya Gergasi .



sekian wassalam!

Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...