13 Ogos 2009

Bank dan Pelanggan!


Salam,


Petang tadi (12hb Ogos 200) saya telah menghadiri majlis `Customer Appreciation Cocktail' yang dianjurkan oleh bank CIMB khas untuk pelanggan korporat bagi negeri Kedah dan Perlis di Hotel Star City, Alor Setar.


Mengenangkan jemputan Puan Masliza, berulang kali menelefon, saya terpaksa menggagahkan diri hadir bersendirian. Secara jujur saya tidak mengenali sesiapa pun dalam majlis tersebut but i really enjoying myself with all the food served on the buffet line. Malah kami dihadiahkan dengan sebatang pen yang cantik sebagai tanda penghargaan. Thank you CIMB.



Dalam hati saya berkata: sepatutnya aku yang kena belanja pegawai bank CIMB sebab meluluskan pinjaman, tapi aku pulak yang diraikan!


Bank menghargai pelanggan:

Tahukah anda, sebagai seorang peminjam, anda telah menjadi pelanggan kepada sebuah bank? Dan sebagai peminjam, kita berhak menilai dan memilih kemudahan pinjaman yang menguntungkan. Maksudnya, sebagai pelanggan bank, anda perlu tahu apakah caj atau kadar faedah yang dikenakan, nilai cagaran yang diminta dan apa jua insentif yang ditawarkan oleh bank tersebut kepada kita.

Ramai orang merungut betapa sukarnya hendak mendapatkan kemudahan pinjaman dan pelbagai skim bantuan yang disediakan oleh pihak perbankan dan institusi kewangan. Memang bukan mudah untuk bank meluluskan permohonan pinjaman sekiranya kita tidak memenuhi kriteria yang dikehendaki.


Kenali Pegawai Bank:

Saya memiliki perniagaan di Alor Setar, tetapi mendapat kemudahan pinjaman kewangan dari Bank Islam di Yan Kedah. Bagi pembelian rumah kedai dan rumah kediaman, saya mendapat pembiayaan dari Bank CIMB Kangar. Secara logiknya kenapa perlu kita `merantau' jauh sedangkan terdapat cawangan bank berdekatan dengan kita.


Inilah yang dikatakan `jaringan' , kenalan atau Know Who akan memudahkan segala urusan yang dirancang. Mengenali pegawai bank adalah perlu bagi seorang usahawan. Tidak ramai yang memiliki modal tunai yang mencukupi untuk sesuatu urusan, maka kita boleh memohon untuk mendapatkan pinjaman dan bantuan dari institusi kewangan serta perbankan. Ada pelbagai kemudahan yang ditawarkan, dan pegawai bank dapat memberi khidmat nasihat yang lebih tepat.


Saya tidak akan menyentuh aspek kriteria yang diperlukan oleh pihak bank dalam meluluskan sesuatu permohonan, tetapi yang ingin saya simpulkan ialah; apabila kita mempunyai hubungan yang baik dengan pihak bank, urusan kita menjadi lebih mudah dan cepat. Sangat penting bagi kita untuk mempunyai kenalan yang boleh membantu meluluskan pinjaman!


Selain dari prospek perniagaan yang menguntungkan, pihak bank perlu mengenali peminjam serta yakin terhadap keupayaan peminjam untuk membayar hutang. Masalah utama usahawan Melayu khususnya orang muda, adalah komunikasi dan kurang kemahiran perhubungan awam. (bad PR and communication failure!)


Alasannya: Malu atau segan. Malangnya sifat inilah yang membunuh potensi usahawan Bumiputra untuk berdaya maju. Sudah tiba masanya seorang usahawan atau `businesman' mempunyai keyakinan diri serta pandai bergaul dengan semua pihak yang terlibat dalam bidang perniagaan. Selain mengenali pembekal dan pelanggan, sebagai ahli perniagaan kita jangan malu atau `gerun' untuk mengenali dan berurusan dengan pegawai malahan pengurus bank!

Percayalah, selain dari kertas kerja yang baik dan profail syarikat yang meyakinkan, kelulusan sesuatu pinjaman juga bergantung kepada `personaliti' dan penampilan peminjam tersebut.

Mana tahu, mungkin satu hari nanti anda juga akan menerima undangan untuk menghadiri majlis jamuan yang dianjurkan pihak bank sebagai tanda penghargaan kerana menjadi seorang pelanggan yang dihormati!


wassalam!

Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...