23 Ogos 2009

Beranikah anda?





Salam

Sahabat saya, Anuar Alawiyah begitu teruja untuk memulakan langkah menjadi seorang usahawan. Beliau ingin membuka sebuah restoran berkonsep `kopitiam' atau `cafe'. Sebagai sahabat, saya menyokong setiap idea dan cadangan kerana semua idea perniagaan adalah bagus dan tiada siapa berhak menentukan samada idea tersebut boleh berjaya atau tidak!

Apabila kita ingin menceburkan diri dalam perniagaan, tidak salah untuk kita bertanya pendapat dan mendengar pelbagai pengalaman orang lain. Ini sangat penting.

Bak kata orang tua-tua: `Yang baik dijadikan tauladan, Yang jahat dijadikan sempadan.' Kita tidak perlu terpengaruh dengan semua cerita suka duka dan jatuh bangun perniagaan orang lain. Tetapi penting untuk kita berfikir dan mengkaji kenapa seseorang itu boleh berjaya atau gagal dalam perniagaan.

Alhamdulillah , saya dikelilingi oleh sahabat-sahabat yang berjaya dalam perniagaan `makanan dan minuman'. Ramai ahli keluarga saya memiliki warung, gerai dan juga restoran yang berjaya hingga ke hari ini. Malah seorang sahabat saya telah berjaya mengendalikan 2 buah restoran berkonsep Nasi Kandar yang memberi pulangan sebanyak RM 4 juta setahun! Dan beliau sering berkata; `i know i should be getting more if i give more attention at my Nasi Kandar Biz!'

Maksudnya; sekira beliau boleh memberi penumpuan yang lebih terhadap perniagaan restoran Nasi Kandarnya itu , mungkin hasil jualannya lebih dari RM4 juta.

Berniaga kedai makan bukan mudah. Konsep dan lokasi adalah faktor utama penentu kejayaan sesebuah restoran. Adakalanya kita berasa hairan, bagaimana sebuah restoran atau kedai makan yang jauh terpencil, contoh seperti Restauran Mempelam di Jejawi Perlis sangat terkenal dan ramai pelanggan. Pelaris kah?


Pelaris:

Sebagai umat Islam kita tidak boleh percaya kepada kuasa jampi serapah dan perkara-perkara yang boleh membawa kepada kekufuran dan khurafat. Tetapi saya percaya pada Sains dan Doa.


Ilmu Sains Pengurusan mengatakan: setiap perniagaan perlu memiliki lokasi yang betul dan tepat. Dan kita perlu `jual' apa yang pelanggan `mahu'.


Contoh (don't do this) :
Kalau kita nak buka restoran Masakan Melayu di kawasan populasi Cina, saya pasti ianya sukar kerana mungkin ada isu sensitiviti terhadap masyarakat Melayu yang beragama Islam. Ataupun membuka restoran yang berkonsepkan Moden dan Makanan `ala-Barat' di kawasan kampung!

Pernah satu ketika restoran gergasi Mc Donald gagal dan terpaksa menutup operasinya yang terletak di kawasan Rehat R & R Kulim-Butterworth Expressway kerana kegagalan lokasi untuk mudah dikunjungi oleh pelanggan. Bayangkan sebuah organisasi yang besar dan mempunyai keupayaan pemasaran yang hebat masih gagal menarik perhatian pelanggan.


Kejayaan sesebuah perniagaan bukan bergantung kepada saiz sesebuah organisasi dan premis perniagaan. Even `How much is your investment?' will not guarantee your success. Yang penting anda mesti tahu menilai apa kehendak pasaran sasaran anda. Kita tidak boleh berniaga `syok sendiri'. Bermaksud ; kita sebagai pengusaha restoran perlu peka dengan keperluan dan selera pelanggan. Kena tahu memenuhi kehendak dan permintaan pelanggan.


Tidak salah untuk mencuba konsep perniagaan yang baru, tetapi kita perlu sedar bahawa tanggungjawab itu amat berat. `Its very costly to educate our client'. Bukan mudah untuk mengajar pelanggan menerima konsep perniagaan yang ingin kita perkenalkan.


Adakalanya kreativiti itu perlu tetapi harus memikirkan sensitiviti masyarakat setempat kerana Malaysia adalah sebuah negara yang majmuk, rakyatnya berbilang bangsa dan agama!



A businessman & a businesswoman is a risk taker.

Wassalam

1 ulasan:

Azfa berkata...

Yes, I agree..businessman and businesswoman are indeed risktakers!!

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...