06 Julai 2009

Catatan Umrah III




me and mohd noor zaquan at gunung Hira' yang masyur, Gua Hira' tempat turun wahyu pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w.


Salam.......

Saya sedar siapa saya. Saya hanya seorang manusia biasa yang tidak memiliki keistimewaan dan bukan pula seorang yang dimuliakan. Mengakui betapa kerdil dan daifnya diri ini tentang ilmu Allah dan pengetahuan agama yang cetek serta amalan yang sedikit. Menginsafi betapa saya terleka dan asyik dengan kesibukan urusan bisnes, adakalanya yang wajib terlepas yang sunat tak pernah dibuat!


Tuan Haji Kamal dan Puan Hajah Makhzom - my beloved parent
"Ya Allah Kau ampunilah dosa kedua ibu bapaku dan kasihanilah mereka sebagaimana mereka mengasihaniku sewaktu kecilku"



Anak tentera udara:

Bila direnungkan kembali, saya sangat bertuah dibesarkan di `perkampungan' tentera kerana bapa saya seorang pegawai `waran'. Bapa saya tegas dan sangat mempraktikkan sembahyang berjemaah di rumah bersama seisi keluarga. Selama 5 tahun saya diajar oleh Tok Guru dan Mak Guru mengaji Al-Quran dengan Tajwid yang baik serta pernah terpilih menjadi Qari sewaktu darjah 5 Sekolah Kebangsaan Labuan 1.


SEMSAS: "Hidup Berjasa"



Sewaktu bersekolah di SEMSAS (Sekolah Menengah Sultan Haji Ahmad Shah Kuantan Pahang) kami telah didedahkan dengan pelbagai aktiviti keagamaan seperti usrah mingguan, sembahyang berjemaah, kelas Al-Quran, kelas Bahasa Arab dan sebagainya. Saya bukan jahil. Berilmu' malangnya tidak beramal!


Sewaktu pulang dari Mekah, ramai rakan dan keluarga yang datang mengunjungi kami berdua. Maklumlah nak sambut Hajah dan Haji kecil. Suasana di rumah riuh rendah, sungguh seronok dan terasa diraikan. Mungkin ini adalah sebahagian dari tradisi orang kampung yang masih bersemarak di negeri Kedah. Selain dari menikmati buah kurma dan air zam zam, inilah waktunya untuk saya menghadiahkan `ole-ole Mekah' sekadar meraikan tetamu yang datang berkunjung.


Saya berkesempatan berjumpa dengan ramai sahabat dan saudara yang telah ke tanah suci untuk mengerjakan haji dan umrah, samada baru pertama kali atau berkali-kali. My lawyer Hajah Siti Hajar telah pergi 14 kali... Allahuakbar. .. alangkah bertuahnya beliau yang senantiasa mendapat jemputan untuk menjadi tetamu Allah SWT. Pelbagai cerita yang saya dengar, banyak pengalaman yang dikongsi bersama dan baru saya faham kenapa setiap orang yang pernah ke Makah dan Madinah sentiasa bercerita tentang perihal pengalaman mereka! Sahabat baik saya Hajah Wan Nor Zaharah cakap: `Zue welcome to the club!!!'


Padang Arafah

Rasulullah s.a.aw telah bersabda: "Tiada hari yang melebihi hari Arafah, kerana pada hari itu Allah Azza Wajalla memerdekakan hamba lelaki dan wanita dari neraka, dan sesungguhnya Dia mendekat, lalu berbangga atas mereka kepada para malaikat, seraya berfirman, `Apakah yang mereka kehendaki?...." (surah An-Nasaai)


Pencarian seorang kembara di bumi Allah:


Let me be frank with you guys.... (before i went for my umrah) kalau dulu orang pi Mekah atau balik dari Mekah, saya tak berapa kisah sangat!! Saya tak teruja or besar hati untuk pi hantaq atau pi sambut para jemaah, tetamu Allah. (kecuali ibu bapa or mertua saya lah kan!!!) Kalau pi ziarah pun mungkin sekadar untuk bertanya khabar. Tak pernah terasa untuk bertanya pengalaman dan kisah-kisah perjalanan mereka untuk dijadikan pedoman, panduan dan motivasi diri untuk bersegera ke kota suci ini.


Bagi saya : biasalah... satu hari nanti semua orang akan pergi ke Mekah!! so what...
Macam Kematian: biasalah ....... semua orang yang hidup pasti akan Mati...

Baru saya sedar terlalu banyak perkara yang saya pelajari dan amalkan hanya sekadar praktikal tanpa penghayatan! Tiada keindahan tiada kemanisan. Mungkin saya tidak betul-betul menghayatinya. wallahuaklam!

As i told u earlier, Umrah saya ini adalah sesuatu yang amat-amat peribadi yang ingin saya lakukan - urusan saya dengan Allah SWT: bagaikan musafir yang mengembara dalam pencarian.

Saya sedar berada selama lebih kurang 3 hari di Madinah dan 7 hari di Mekah tidak lansung melayakkan saya untuk memberi nasihat or tips to you guys. But i have gone through such a beautiful journey. Satu pengalaman yang indah dan sangat berbeza dan secara jujur dan ikhlas ingin saya kongsi bersama.


Kepada yang belum pernah pergi ke Tanah Suci, nasihat saya: pergilah dengan segera! Terus-terang saya katakan; apa yang saya alami dan lalui merupakan satu pengalaman yang sangat hebat, indah, manis, menakjubkan, menginsafkan dan pelbagai emosi yang terlalu sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata. Kalaulah saya tahu betapa hebat dan manisnya, awal-awal lagi saya ke Mekah!


Kerjakanlah Haji dan umrah pada usia yang masih muda; selagi kudrat masih kuat , selagi sihat fizikal dan akal! Saya melihat sendiri di Mekah sangat ramai jemaah warga emas. Antara mereka ada yang bertongkat, berpimpin, berkerusi roda, terbongkok-bongkok menapak' datang bertawaf di Baitullah. Alangkah sayu dan tersentuh hati melihat semangat dan keceriaan pakcik-pakcik dan makcik-makcik tua ini yang sanggup bersabar tanpa mengeluh dan merungut terhadap kesukaran yang dihadapi.


`Ya Allah aku bersyukur kerana masih diberi kekuatan dan kesihatan dan dipermudah segala urusan ibadah'.


Bak kata sahabat saya saudara Zulkifli Yahya: Tak semua orang mampu menjadi Tetamu ALLAH SWT walau duit banyak sekalipun, hanya yang Allah pilih sahaja mampu menjejakkan kaki ke Tanah Suci..


Bila saya renungkan kembali: saya sering menunggu seru atau jemputan untuk ke Tanah Suci. Tetapi menunggu tanpa berbuat apa-apa pasti tidak mendatangkan hasil. Bak kata pepatah lama: `kalau tak dijolok manakan dapat buahnya' atau `kalau tak dipecahkan ruyong manakan dapat sagunya'


Ada seorang sahabat saya berkata: 'Kenapa nak pi haji sewaktu muda? Nanti balik buat dosa kembali..... nak pi buat haji bukan perkara yang murah. (Wallahuaklam)


Jiran saya : " eh zue... tak sangka pulak you nak gi Mekah ye... I rasa macam miracle lah pulak! you kan masih muda, akak tengok asyik busy dengan bisnes je... tapi anyway tahniah la."


My daughter Hana: "adik tak mau pi ke Mekah takut nanti kena pembalasan Allah... cuba mami baca cerita dalam Mastika" . My daughter Hana merupakan peminat no: 1 Majalah Mastika, sanggup kumpul duit belanja sekolah untuk membeli majalah kesukaannya itu.



Dear frens..

Jom kita semua mulakan langkah pergi ke pejabat Tabung Haji atau agensi swasta; kemaskinikan akaun dan mendaftarkan diri. Let us start from here. Insyaallah saya percaya niat yang baik akan diberkati dan hajat yang ikhlas insyaallah akan dipenuhi. Saya yakin sesungguhnya Allah SWT itu maha pengasih dan penyayang! DIA pasti menerima kita ummat Nabi Muhammad s.a.w. sebagai Tetamu AgungNya!


Saya ada bertanya kepada seorang ustaz: Ustaz... adakah saya akan dimasukkan ke Syurga??


Ustaz : Tiada jaminan bagi orang yang mengerjakan haji dan umrah untuk masuk syurga.. kecuali haji yang mabrur. Yang penting apakah kesudahan hayat kita? Adakah kita akan mendapat Husnul Khotimah (penyudah yg baik) atau Su'ul Khotimah ?..... wallahuaklam.


Sabda Rasulullah saw: `antara satu umrah kepada satu umrah lain adalah penghapus dosa antara keduanya dan tiada balasan bagi haji yang mabrur melainkan syurga'

Sebagai seorang insan biasa, saya sedar yang sukar selepas pulang dari kota suci ini adalah kesinambungan ibadah yang telah dilakukan!! How to keep the momentum? How to maintain the ibadah.


Re-Charged:


Sahabat baik saya Hajah Wan Nor Zaharah berkata: `Zue... sebab tu.. orang pi buat Haji atau Umrah.. depa pi kerap! Depa pi banyak kali. What they do is re-charge!! Bila kita dah balik dari Makah ni.. kenalah upgrade our ibadah.. tak kan nak jadi macam dulu-dulu kot. Solat lima waktu tak mau tinggai dah... sembahyang pun tak mau lewat-lewat. ... Sembahyang sunat pun kita tambah sikit-sikit no........

`syokkan kalau kita boleh beribadah kat Malaysia sebagaimana kita dok buat kat sana??'


Kalau sewaktu di Makah dan Madinah , bibir sering bertasbih .. lidah sering bertahmid... dan berselawat ke atas Rasul... hati tak henti-henti beristighfar memohon keampunanNya.

Allahuakbar. ... benda semudah ini pun masih sukar nak dilaksanakan!



Tawaf Wida':


Tanggal 6hb Jun; selepas sarapan pagi saya pun melakukan Tawaf Wida atau Tawaf Selamat Tinggal. Ustaz Junaidi telah berpesan: selepas selesai tawaf, jangan tunggu lagi.. Langsung keluar dari Masjidil Haram pulang ke hotel dan kita akan berangkat ke Jeddah.


Teringat pesanan Ustaz Razak: selesai tawaf wida jangan dok pi singgah shopping mall, kena bersegera keluar dari Mekah.

Rasulullah s.a.w. telah bersabda, maksudnya: "Barangsiapa melakukan tawaf di Baitullah sebanyak lima puluh kali usbu' (tujuh pusingan), maka dia akan keluar dari dosa-dosanya sebagaimana ketika dilahirkan ibunya...."


Saya bertawaf seorang diri sambil bercucuran airmata... belum berangkat pulang ke Malaysia, saya sudah merindui Baitullah.. saya rindukan Masjidil Haram... entah bila pula saya akan menerima jemputan untuk menjadi Tetamu Allah... adakah masih ada umur saya? adakah masih ada kesihatan saya?
Allahuakbar. ... bukalah pintu rumahMu untukku....
Subhanallah. ... terimalah ibadahku, makbulkanlah permohonanku. .......


Setelah selesai bersembahyang sunat, saya pun segera keluar dari pintu Masjidil Haram terus ke hotel dan bersama rombongan jemaah kami seramai 25 orang, kami berangkat ke Jeddah untuk kembali ke Malaysia.


Masjid Terapung di Jeddah sebelum berlepas ke lapangan terbang King Abdul Aziz bersama keluarga YB Zabedah (ADUN Bertam yang banyak membantu kami. semoga Allah membalas segala kebaikan mereka



Di sini saya ingin memohon ampun dan maaf sekiranya ada catatan saya yang mengguris hati dan perasaan sesiapa. Ianya merupakan satu perkongsian pengalaman peribadi saya yang sangat ikhlas. Bukan niat untuk menunjuk atau bersikap takbur.. bukan pula niat membuka pekung di dada. Sesungguhnya saya amat merasakan betapa kerdil dan dhoifnya saya berbanding ilmu ALLAH yang sangat luas Rahmat Allah yang sangat besar.

Labaikallahummalabaik! Labaikalasyarikallakallabaik !!!
wassalam!

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hang story teller yang baik

zue berkata...

salam
tq anon for reading and viewing

Tanpa Nama berkata...

sangat terharu membaca your journal dan banyak helpful information and hopefully one day, very soon I'll be 'tetamu ALLAH' too.

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...