04 Julai 2009

Catatan Umrah I


Di hadapan Hotel Movenpick di Madinah
Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda, maksudnya:
`Para jemaah haji dan umrah adalah tetamu Allah, bila mereka berdoa kepadaNya, maka Dia akan mengabulkannya dan bila mereka memohon keampunan kepadaNya, maka Dia akan mengampuninya.'
[Tarikh catatan: 27hb Mei - 8hb Jun 2009]

Salam...

Syukur alhamdulillah dengan berkat doa kawan-kawan dan kaum keluarga beserta keredhaan Allah swt, me and my son telah berjaya menjalani ibadah umrah dengan selamat, semoga ianya diterima Allah swt. wallahuaklam!! Pemergian saya bersama Mohd Noor Zakuan selaku `My Mahram' pada bulan Mei yang lalu merupakan pengalaman pertama kami berdua.

Dikesempatan ini, saya mohon keizinan Allah SWT, untuk berkongsi pengalaman kami yang sangat indah sewaktu menjadi Tetamu AgungNya di kedua Kota Suci itu. Kepada sahabat dan taulan yang pernah ke sana macam Cikgu Afiza, Kak Muzni, Azah, Wan Nor Zaharah, Tam, Kak Nita, Doc Ummi ... dll , saya pasti ianya merupakan satu kenangan dan peristiwa terbaik yang pernah berlaku dalaam hidup kita dan menjadi catatan paling manis dalam diari diri sendiri!

I wish to share my personal experiences and journey sepanjang di Madinah and Makkah dengan harapan ianya dapat memberi sedikit motivasi dan menimbulkan perasaan keterujaan kepada yang belum pernah ke kota suci ini.. Saya mohon ampun ke hadrat Allah swt semoga niat suci saya ini tidak disalah ertikan. Bukan tujuan untuk riak, takkabur atau bangga diri, tapi yang penting catatan ini boleh dijadikan iktibar, panduan dan pedoman serta sebagai peringatan untuk diri saya sendiri.

Anggaplah catatan ini sesuatu yang sangat-sangat ikhlas dari hati kecil saya yang ingin berkongsi, agar mungkin pengalaman saya nanti dapat membantu rakan-rakan lain untuk menikmati perjalanan ibadah UMRAH/HAJI dengan lebih sempurna. wallahuaklam!


Kenapa saya Mengerjakan UMRAH?

Terus terang saya katakan, (saya baru tersedar dari lena yang panjang dan mimpi yang indah)
Suddenly i realize i am reaching my age 40! People say : LIVE BEGINS AT 40!

Saya sering berdoa agar pada usia 40 tahun, saya berada dalam keadaan yang `lebih bermakna' Maka saya ingin membuka satu lembaran `Kitab Hidup' yang baik. It was an impulsive action - spontaneous decission!

Pada bulan Mac 2009, saya telah ke pejabat Tabung Haji Alor Setar, untuk mengemaskinikan akaun Tabung Haji saya yang telah `tua' usianya. Pegawai Tabung Haji Alor Setar berkata kepada saya: Puan akaun ini dah tak wujud lagi, Puan kena tutup akaun lama dan buka akaun baru.

Alamak malunya saya... betapa saya tidak pernah mengambil berat tentang aktiviti Menabung di Tabung Haji!! The old account was initiated by father since i was 12 yrs old!

Setelah selesai urusan tersebut, tiba-tiba saya teringat akan janji saya kepada (my son) Mohd Noor Zakuan, sekiranya beliau berjaya dlm SPM 2008' maka saya akan membawa beliau untuk menunaikan umrah bersama saya. Tanpa berlengah lagi saya pun mendaftarkan diri untuk Pakej Umrah Tabung Haji. Dalam hati saya berbisik; sementara menunggu giliran Haji.. why not saya pergi UMRAH dahulu, it may be a little practice before my big Haj!

Of coz my hubby Rosman telah mengizinkan pemergian kami dua beranak. Beliau tidak turut serta kerana terikat dengan Projek Pertanian yang sedang diusahakan dan secara kebetulan pula kedua anak perempuan kami sedang sibuk dengan peperiksaan dan persekolahan

Maka bermula lah persiapan diri dalam jangka waktu 2 bulan:

Dalam Rukun Islam, haji/umrah adalah RUKUN yang terakhir, maka saya telah cuba sedaya upaya menyelesaikan hak Allah dan hak manusia sebelum saya berlepas ke tanah suci. Segala hutang dan niat, insyaallah saya selesaikan dengan harapan agar ibadah UMRAH saya dipermudah dan doa saya diterima oleh Allah swt.

Saya juga memperbanyakkan membaca bukan sahaja buku-buku tentang ibadah UMRAH tetapi juga buku-buku tentang sejarah sirah Rasulullah, peristiwa penting Madinnah dan Makkah serta sejarah para sahabat, ummul mukminin dan para shuhadah dengan harapan semoga saya dapat menghayati setiap perjalanan UMRAH yang dilakukan agar dapat meningkatkan keyakinan, cinta dan kasih sayang terhadap Islam, Allah dan Rasul.

Saya juga telah merujuk kepada kawan-kawan yang berpengalaman mengerjakan haji dan umrah tentang persiapan diri dan mendapat nasihat dan bimbingan dari guru agama tentang kemushkilan dan keraguan yang timbul. Selain dari turut mengikuti kursus yang disediakan oleh pihak Tabung Haji.

Terus terang saya katakan; niat untuk mengerjakan umrah merupakan niat peribadi saya yang mengejutkan seluruh keluarga terutama ibu saya!

Orang tua-tua ... biasalahkan, mereka beranggapan orang muda semacam kita masih belum layak untuk menjejakkan kaki ke Kota suci ini. Saya pulak masih pakai Tshirt and seluaq jeans!

Namun begitu, oleh kerana saya sudah bertekad dan yakin bahawa ALLAH Maha Pengasih dan Penyayang serta akan menerima kedatangan tetamu insan kerdil seperti saya yang berniat untuk berziarah demi ALLAH dan RASUL, maka pada 27hb Mei dengan ditemani anak saya Mohd Noor Zakuan, kami penuh bertawakkal, berserah diri dan segala urusan kepada ALLAH swt. Tepat jam 7.30 pagi kami melangkah keluar dari rumah di Taman Suasana Permai untuk memulakan perjalanan UMRAH.

Labaikallahummalabaik...... Labaikalasyarikalakalabaik!



Bersama kaum keluaga di airport Bayan Baru Pulau Pinang. (Berdiri: MN Zaquan and hubby. Duduk dari kiri: My sister Ct, My Mom, Ibu Mertuaku, My Dad and Myself!

27hb Mei 2009, setelah selesai mengerjakan sunat musafir, kami bertolak ke airport Pulau Pinang dengan perasaan yang pelbagai. Seronok... sebab nak pergi Umrah, Berdebar.... sebab saya tidak mengenali sesiapa pun dalam rombongan Umrah kami dan ini merupakan pengalaman saya yang pertama! Takut.... bila teringat cerita-cerita tentang Pembalasan yang terjadi di Baitullah.

Saya berdoa agar perjalanan kami berdua diberkati dan diredhai serta dipermudahkan segala urusan sehingga kami selamat pulang ke Malaysia nanti.. aminnnn


Dari Aloq Staq ke Penang kami berkereta bersama suami dan ibu mertua Hajah Ramlah. Dengan menaiki kapalterbang MAS ; Penang-KLIA-Jeddah kami ahirnya selamat sampai di lapangan terbang King Aziz Jeddah. We left home around 7.30 am and reached Jeddah at 7.00 pm (Jeddah) @ 12.00 midnite Malaysia!!
Untuk melepasi pintu imigresen Jeddah (cop pasport) it took us almost 4 hours standing! Ya Allah memang meletihkan.Tapi oleh kerana kita telah sampai ke kota ibadah dan mengingati pesanan Tok Guru agar sentiasa berzikir dan bersabar.. maka tiada siapa yang mengeluh atau naik `syeikh' malah kesemua rombongan kelihatan tenang dan bersabar.

Kelewatan di imigeresen menyebabkan kami lewat sampai ke Madinah 5 jam! we are supposed to check in at Madinah Hotel at 2 .00 am but instead we arrived hotel at 7 am!!


Inilah Masjid Nabawi Sabda Rasulullah `Satu kali solat di masjidku ini, lebih baik daripada seribu kali solat di masjid lain, kecuali Masjidil Haram' (Al-Bukhari)

Setiba di Madinah, setelah selesai mandi dan sarapan pagi, kami mengadakan ziarah makam Rasulullah saw. yang terletak dalam masjid Nabawwi bersebelahan dengan hotel penginapan!!


Perasaan saya?

Hanya Allah SWT sahaja yang tahu... bagaikan mimpi jadi nyata, bagaikan fantasi jadi realiti! Kalau selama ini sekadar membaca sirah Rasul dan buku-buku menjadi panduan. Kini Bangunan Masjid Nabawi tersergam indah di hadapan saya. Allahuakbarr alangkah besarnya rahmatMu. Subhanallah... Ya Allah Ya Tuhanku.. alangkah lapang keampunanMu. Engkau bukakan pintu kota suciMu dan menerima aku menjadi tetamuMu. Insan kerdil seperti hambaMu ini telah berada di Masjid NabiMu, Muhammad Rasulullah - Habibullah.

Rombongan kami diiringi dua orang mutawwif dan pegawai Tabung Haji telah berpecah (lelaki dan wanita) . Untuk memasuki Raudhah, Wanita hanya ada 1 Pintu masuk sahaja dan dibuka mengikut jadual pula: Pagi (7-10.30pg) Asar: (4.00 -5.30ptg) Isyaq (9mlm - 11.30mlm). Bagi jemaah lelaki tiada had masa (24 jam) .


Di Madinah:

Aktiviti yang dilakukan adalah bersembahyang 5 waktu di Masjid Nabawwi selain dari mengambil kesempatan berdoa di makam Rasul dan sembahyang sunat di Raudhah! Demi Allah seumur hidup, saya tak pernah bersembahyang sunat sebanyak ini. Sewaktu kita mengerjakan UMRAH/HAJI kita telah devoted seluruh jiwa dan masa untuk melakukan ibadah dan alhamdulillah ianya amat-amat dipermudahkan! Tidak terasa berat untuk dilaksanakan!

Di sekeliling hotel penuh dengan kedai-kedai yang menjual pelbagai barangan. Setiap kali selesai waktu solat, saya akan berjalan pulang ke hotel untuk makan dan berehat sekejap, selepas waktu asar barulah saya menjamu mata sambil membantu menyemarakkan ekonomi kota Madinnah!! ada la beli sikit-sikit untuk dibuat souveniers....



Pengalaman Manis?

Di Masjid Nabawwi, jemaah terlalu ramai mereka datang dari seluruh pelusuk dunia! Sewaktu pertama kali masuk ke Pintu 7 Masjid Nabawwi: saya telah membantu seorang makcik tua (dalam rombongn saya) untuk menyimpan selipar dia di dalam beg yang saya bawa bersama ke dalam masjid! oleh kerana jemaah terlalu ramai, rombongan kami terpisah tanpa sempat berjanji jam berapa dan di mana kita nak jumpa!

Sewaktu di dalam masjid yang sangat luas dan indah, dek kerana keseronokan dan keindahan jiwa... saya telah terlupa tentang selipar makcik tadi...

Setelah selesai urusan, saya pun berjalan keluar dari Masjid Nabawwi dan mencari Zaquan di tempat yang kami janjikan.. (kami berdua masing-masing bawa handphone, maka senang nak berhubung)

Dalam perjalanan pulang ke hotel baru saya teringat kat selipar makcik tadi (honestly saya tak tau nama dan dia pulak tidak membawa handphone, maklum kami tak kenal dan tak sempat berkenalan!! ) oleh kerana kesian memikirkan cuaca yang amat panas dan makcik tua berjalan kaki berstokin pulang ke hotel, saya telah berpatah balik ke Pintu 7 (Raudhah) dengan harapan dapat bjumpa makcik tersebut...

Sememangnya kita tidak berjanji malah kita telah terpisah disebabkan oleh faktor masa dan jugak bilangan jemaah yg ramai!!! Namun begitu saya berdoa bersungguh-sungguh kepada Allah swt, agar saya dapat memulangkan selipar makcik tadi dengan harapan beliau dapat berjalan pulang ke hotel dengan selesa. Alhamdulillah tak sampai 10 minit meninjau sekeliling kawasan, akhirnya saya ternampak makcik itu yang kelihatan terkejut kerana kata beliau; Makcik dah redha untuk pulang tanpa kasut - berkaki ayam!! Alhamdulillah berkat doa yg bersungguh-sungguh, Allah makbulkan hasrat saya.



Masjid Quba' bersama Hajah Saharah (Makcik yang kehilangan selipar). Daripada Sahl bin Hunaif r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. telah bersabda: `Barangsiapa berwuduk di rumahnya, kemudian mendatangi masjid Quba', lalu bersolat dua rakaat di dalamnya, maka ia memperolehi pahala menyamai pahala umrah.'


Rombongan kami berada di Madinah selama 3 hari dan berpeluang untuk bersembahyang sunat di Masjid Quba' serta melawat Jabal Uhud dan juga maqam Saidina Hamzah bersama para shuhadah perang Uhud.

Berada di Kota Madinnah AlMunawwarah - Kota Penuh Cahaya... kita berasa sangat damai... Masjid Nabawi lebih kecil jika dibandingkan dari Masjidil Haram and very tight security too! Saya difahamkan kamera tak boleh dibawa langsung, nanti kena rampas. alhamdulillah handphone saya tak kena rampas. My son Zaquan sempat juga merakamkan photo Maqam Rasul (pagaqnya sahaja).....

Saya tidak mengalami masalah kesihatan or masalah-masalah lain sewaktu di Madinnah. Bilik Hotel kami di Movenpick betul-betul mengadap Masjid Nabawwi menyebabkan saya sukar tidur lena. Apatah lagi dengan perasaan yang penuh keterujaan (excited). Paling lama saya dapat tidur nyenyak hanyalah 2 jam pada waktu malam! Pukul 3pg setiap hari dah bangun utk ke masjid. Solat subuh masuk jam 4pg. Zohor: 12.30tgh, asar, maghrib n isyaq sama je macam kat Malaysia.

Selama 4 hari pertama, saya mengalami sakit urat betis yang teruk sehingga menyukarkan saya berjalan... Saya hanya mampu berdoa kepada Allah SWT, sekiranya sakit itu adalah kifarah dosa-dosa terdahulu, maka saya redha' tetapi kalau diizinkan, saya mohon agar kerja-kerja ibadah saya tidak terganggu oleh masalah kesihatan... aminnnn.
Alhamdulillah sewaktu di Makah sakit itu pun hilang. Mungkin sebab saya tak pernah berjalan kaki sejauh ini dan mungkin jugak sebab saya tak pernah sembahyang sebanyak ini!!

Perjalanan yang jauh dan meletihkan dari Alor Setar-Jeddah-Madinah benar-benar menginsafkan saya... sebetulnya kerja-kerja Haji dan Umrah adalah satu ibadah yang amat memerlukan kekuatan fizikal dan kesihatan tubuh badan agar ada kesempurnaan dalam beribadah.

Teringat akan pesanan keluarga di kampung kepada saya dulu-dulu , Pergilah ke Mekah untuk mengerjakan ibadah Haji sewaktu hangpa masih muda dan sihat!!

Terusik hati saya melihat jemaah tua yang datang berpimpin, ada yang bertongkat ada yang terpaksa berkerusi roda. Ya Allah berilah aku Kekuatan, Berilah aku Kecukupan untuk aku mengerjakan Ibadah Haji dan Berilah aku Jemputan menjadi Tetamu AgungMu tahun depan.

Kalau dulu saya rasa nak tunggu duit cukup baru nak pi buat Haji dan Umrah, tapi kini saya bertekad dan telah berjanji bila saya pulang ke Malaysia, saya nak kumpulkan duit bagi cukup dan bersegera menunaikan fardhu Haji insyaallah Tahun 2010... tahun 2009 nih dah tak sempat kot!

Saya mengharapkan sewaktu di dalam kubur nanti, apabila malaikatul maut bertanya: apa yang telah ngkau lakukan dengan usia Mudamu dan Tenagamu? Saya nak menjawab: Hamba telah melakukan Ibadah Haji dan Umrah... Saya nak menjawab: Hamba telah gunakan tenaga dan usia muda untuk beribadah kepada ALLAH swt... Wallahuaklam!
Labaikallahummalabaik!
Labaikala syarikallakallabaik !!!
to be continue
wassalam!

Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...