15 Julai 2009

Catatan Umrah IV



Salam...


Mendalami ilmu:


Sewaktu di Baitullah, saya telah berjanji untuk `berubah', mestilah from bad to good. Apabila kita menganalisa diri sendiri (muhassabah diri) kita sedar dan akui tentang kedhaifan ilmu agama, amalan yang sangat-sangat sedikit , keutamaan mendirikan Rukun Islam khususnya menunaikan yang wajib setiap hari.

Di rumah, saya cuba pastikan untuk berjemaah bersama anak-anak perempuan Nurul Arisya dan Hana Afeeza serta bibik Mun. Anak-anak pun dah rajin untuk berpuasa sunat rejab dan kami berpuasa beramai-ramai.


Saya berpesan kepada anak-anak: `kalau mami mati, mami mintak Arisya dan Hana membacakan surah al-fatihah setiap hari semoga ianya sampai kepada mami di dalam kubur, janji tau!'


Pustaka Salam:

Menyedari kekurangan ilmu saya pun sudah mula belajar mencari bahan rujukan di toko-toko buku agama. Ada sahabat yang menyarankan saya ke Shahab Perdana dan Pekan Rabu. Malah seorang sahabat saya sahabat saya Hajah Afiza pernah bertanya: `zue... aku nak tanya hang sat, sejak bila hang rajin pi Pekan Rabu?........ hang pi cari apa'

Antara toko-toko buku yang dikunjungi, saya suka ke Pustaka Salam yang berdekatan dengan Bangunan Peruda. Kedai ini mempunyai koleksi buku-buku agama yang agak banyak dan lengkap. Selain dari kitab-kitab dan buku-buku panduan, di sini juga ada menjual koleksi CD bacaan surah oleh pelbagai Qari malah buku-buku cerita berunsur dakwah seperti karya Prof Dr Muhd Kamil, Travelog Haji dan Travelog Dakwah, juga turut dijual.


Selain daripada buku, banyak majlis-majlis ilmu diadakan hampir disetiap Masjid secara mingguan atau bulanan. Malah jadual aktiviti ada dihebahkan melalui paparan banner atau poster. Selama ni saya tak pernah kisah pun! Aduh sibuknya saya dengan urusan perniagaan sehinggakan mengambil mudah tentang urusan agama.


I will do it different way:

Makin dipelajari, makin banyak pula tersingkap ilmu dan rahsia Allah SWT. Saya sering berkata: if i have the chance i will do it differently. Adalah penting untuk kita memahami tentang rukun haji dan umrah serta amalan sunat serta pantang larangan sewaktu dalam ihram. Kita juga perlu ambil tahu tentang fadzilat dan hikmah tempat-tempat utama beribadah sewaktu di Mekah dan Madinah. Amalan ikut-ikutan cenderung membawa kita kepada kekhilafan dan sia-sia.


Sekiranya saya diberi peluang dan jemputan untuk ke tanah suci bagi mengerjakan haji dan umrah sudah pasti saya akan melakukan beberapa perkara untuk meningkatkan kesempurnaan ibadah saya di sana insyaallah. Melalui pengamatan, pembelajaran dan setelah mendengar pelbagai pengalaman kawan-kawan dan kaum keluarga, berikut adalah beberapa tips yang ingin saya kongsi bersama:


1. Selain dari berkursus dan belajar dengan Guru-guru Agama/Alim Ulama' , kita juga boleh membeli buku-buku rujukan Panduan Sembahyang Sunat, Buku Doa yang kecil dan juga Surah Yassin terjemahan atau quran terjemahan yang kecil dan mudah untuk dibawa. Handy!


2. Cuba jadualkan sembahyang sunat yang ingin dilakukan. Contoh: Masa ke Masjid sebelum solat subuh, sunat apa yang hendak dikerjakan? Tahajud, Taubat, Tahiyatul dan Fajar.(sunat wudhuk dibuat di hotel). Sebelum dan sesudah waktu Zohor? Asar? Maghrib? Isyak? kita plan dulu.... Kalau boleh pi awai ke Masjid.. tak kelam kelibut dan banyak aktiviti boleh dilakukan (sembahyang sunat, mengaji, tawaf sunat, beriktikaf)


3. Bagi jemaah wanita: Tak semestinya memakai telekung. Ianya boleh digantikan dengan Jubah lengkap bertudung yang bertutup dagu, berstokin gelap yang tebal dan sarung tangan. Memakai seluar panjang memudahkan pergerakan kita. Kalau nak lebih selesa pastikan jenis kain Cotton jangan Nylon!


4. Sediakan sarung/beg plastik untuk isi selipar yang dipakai bagi memudahkan kita mengenali kasut selipar sendiri. Selain dari membawa beg galas gantung di leher, beg ikat di pinggang pun praktikal jugak! Saya jarang bawa beg galas, payah nak solat. Duit dan handphone saya simpan dalam poket seluar atau poket baju. Jangan lupa pakai baju singlet (lelaki/wanita) yang ada zip di dada, merupakan ruang simpan duit atau kad kunci bilik!

5. Di keliling Masjidil Haram ada banyak pintu (bernombor) Rak Kasut (bernombor), sekiranya berpasangan, pastikan anda berjanji Pintu nombor berapa? or Rak kasut nombor berapa.. Insyaallah kita tidak akan kehilangan arah dan kita tak perlu risau kehilangan pasangan! Sebelum nak tawaf kita janji atau sebelum nak saie kita janji tang mana nak jumpa kalau we lost each other...


6. Ambil kesempatan untuk membeli Quran dan wakafkan di Masjidil Haram! Sebuah quran khas Wakaf berharga RM20 sahaja... kalau beli banyak-banyak si Penjual tu.. boleh tolong hantarkan ke masjid!! insyaallah.. .
Boleh jugak beli kurma untuk disedekahkan kepada jemaah dalam Masjidil Haram sewaktu beriktikaf.


7. Selain dari pi Beli Perfume Attar SULTAN BRUNEI dan ISTERI RAJA.. Mungkin kita boleh membeli CD bacaan Quran oleh qari dari Madinah/Mekah . Antara yang sangat popular adalah QARI YOUSOF KALO' qari berumur 13 tahun!! especially juzuk 30 (surah lazim)... harga satu CD baru RM5 je.. tapi best dan syahdu amat-amat....... very-very soothing to the ears.
Dan beli banyak-banyak , balik boleh dibuat souvenir kan!!!





8. Sewaktu di Masjidil Haram, jangan gusar sekiranya terbatal wudhuk . Kerana di dalam kawasan Masjid dan dalam bangunan Masjidil Haram terdapat banyak tempat berwudhuk disediakan!! .. paip dan sink air zam zam terdapat hampir disetiap sudut masjid! Malah di tempat Saie turut disediakan!! So kalau waktu sedang bersaie tiba-tiba masuk waktu solat dan kita telah terbatal wudhuk.. maka berhenti saie, pi ambik wudhuk dan bersolatlah di lantai saie!!! Jangan panik..... tak perlu ke tandas yang jauuh untuk berwudhuk.


9. Untuk ke Taneem (tana'im) mengambil miqat jangan khuatir sebab naik teksi pun boleh, RM30 pi balik or naik Bas RM2 pi balik, perkhidmatan van pun turut disediakan. Saya pernah naik teksi sapu.... pun selamat insyaallah.. Sewaktu di Taneem pun masih boleh menukar pakaian ihram (lelaki) dan berwudhuk!


10. Untuk mengelakkan bibir pecah sapukan `lip-balm' dan untuk tumit pecah pakailah krim yang ada dijual di Farmasi. Untuk muka, bolehlah disapukan dengan `sun block' atau krim pelembap muka pelbagai jenama yang dirasakan halal, insyaallah. Tidak salah untuk memakainya sebelum kita berniat Ihram atau sewaktu kita mengerjakan tawaf sunat atau sewaktu berulang alik ke masjid.

11. Masa shopping kat Madinah or Makkah, bargain betul-betul. Tawar menawar dengan bijaksana!!! !! Malah kita boleh `survey' harga dulu. Jangan terburu-buru.


12. Sewaktu di Airport Jeddah, sekiranya berlaku kejadian EXCESS BAGGAGE (lebihan Had Timbangan - 25 KG yang dibenarkan setiap seorang), maka keluarkan beg dari tempat `check in kaunter' dan buat `Hand Carry'! Angkut sendiri bawa masuk flight sorang satu!!!

Kalau Tok Arab mintak bayaq duit kopi, sebut/tawarkan jumlah yang sangat minima con: RM100 ka.. RM50 ka....



13. Setelah selesai Tawaf Wida' hendaklah kita terus keluar dari Masjidil Haram dan pulang ke hotel serta bersegera meninggalkan Kota Mekah. Jangan dok nak pi buat sembahyang sunat, mengaji atau mengucup Hajaratul Aswad. Lakukan kesemua itu sebelum kita mengerjakan Tawaf Wida'.


Wallahuaklam
Wassalam!!

Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...