31 Julai 2009

K69 - Tq for the Precious Memories


Teringat kata-kata tok saya: Jauh perjalanan , luas pemandangan, banyak pengalaman!

Pengalaman mematangkan diri, rintangan menjadi rencah memperbaiki kelemahan diri sendiri. setiap musibah yang dihadapi akan menjadikan kita manusia yang lebih baik.


Salam

Apabila direnung kembali perjalanan kehidupan saya yang membesar di seluruh negara, maklumlah bapa saya seorang pegawai tentera udara, menyebabkan kami sering melalui kehidupan berpindah randah. Saya pernah bersekolah rendah di Kuantan Pahang dan di Labuan Sabah.





Sekolah Menengah Sultan Hj Ahmad Shah, Kuantan Pahang. Selama 5 tahun saya `dewasa' bersama rakan-rakan di sini!


Sempat juga menempuh alam persekolahan yang sangat mencabar kerana saya berpeluang untuk bersekolah di Sekolah Menengah Sultan Haji Ahmad Shah (SEMSAS) ; sebuah sekolah berasrama penuh nun jauh di Kuantan sedangkan ibubapa saya menetap di Kuala Lumpur. Dan kemudian melanjutkan pelajaran di peringkat Diploma in Business Studies di Arau, Perlis.


Huh satu perjalanan yang panjang dan meletihkan. Namun ianya mengajar saya erti hidup berdikari dan membentuk budaya `networking' di setiap tempat baru.


Reunion Keluarga 69-SEMSAS 2008, yang pertama saya hadiri setelah kami berpisah 22 tahun. (the last we met was during SPM result 1987)



Saya suka berkawan dan mempunyai ramai sahabat dan kenalan dari pelbagai latarbelakang yang berbeza. Berpeluang menceburkan diri dalam bidang politik secara serius selama hampir 9 tahun membuka ruang yang lebih besar bagi membina rangkaian jaringan persahabatan di seluruh negara.


Menghargai Persahabatan:


Reunion Keluarga 69' di Uptown Beach Resort Pulau Pangkor


Pada tahun lalu (2008) for the first time in my life, saya berpeluang menghadiri `reunion' perjumpaan bekas pelajar-pelajar SEMSAS SPM86. Kumpulan kami dikenali dengan Keluarga 69. Kerana kami semua lahir pada tahun 1969. Bererti tahun ini (2009) kami semua berumur 40 tahun!


semangat `rumah sukan' yang sentiasa membara, merah lambang gagah perkasa merupakan warna SOYUZ , sentiasa champion dalam bidang sukan


Tahun 2008 reunion Keluarga 69 - SEMSAS diadakan di Cherating, Kuantan. Kehadiran yang ramai membuktikan setiap orang menghargai persahabatan sepanjang 5 tahun di SEMSAS. Bertemu setelah hampir 22 tahun terpisah, saya agak malu, takut dan sedikit rasa rendah diri. Maklumlah, bersekolah di sekolah berasrama penuh yang sangat berprestij, `expectation is very high'. Hasil produk SEMSAS akan melanjutkan pelajaran ke luar negara dan universiti tempatan.


Malangnya saya terdampar di ITM Arau sekadar lulusan Diploma dalam bidang perniagaan. Menggagahkan diri dengan niat bertemu sahabat karib khususnya Sabariah dan Norini, saya menaiki kapalterbang dari Penang ke KLIA dan dari KLIA ke Kuantan, saya disambut oleh Sabariah dan suaminya. Walau apa pun prasangka dan curiga yang tersemat di hati kecil semuanya salah belaka. Apabila bertemu selain bertanya khabar diri masing-masing kami lebih banyak bercerita dan mengungkap memori silam. Banyak kenangan dan kenakalan sewaktu di alam persekolahan yang diungkit kembali.


Malah sewaktu bertemu Azahari rakan sekelas, saya sempat bertanya : `Pasaipa masa sekolah dulu hang selalu cari pasal dan asyik pekena aku?'

Azahari agak tercengang dan terkejut lantas bertanya: `eh iye ke zue? kita dulu berkelahi ke? sorry la.. aku tak ingat la? aku selalu buli ngkorang ye?

Peluang berjumpa kawan-kawan memberi ruang kami bermaaf-maafan dan menyatakan rasa terima kasih terhadap setiap detik yang dikongsikan bersama. Malah ada juga yang sempat melunaskan hutang-hutang lama...............



Retreat di Pulau Pangkor menjadikan kami lebih mesra. Hilang perasaan malu, was-was dan prasangka negatif, maklumlah dah lama terpisah masing-masing mempunyai kerjaya yang berbeza.

Pada tahun 2009 reunion telah diadakan di hotel saya: Uptown Beach Resort, Pulau Pangkor. Walaupun mengeluh jauh, tetapi ramai yang memberikan komitmen terhadap program ini. Terimakasih sahabat terhadap sokongan yang diberi, saya merasa amat dihargai. Bak kata Nani: `Jauh sungguh Pangkor ni zue.... aku kalau tak keranamu, aku tak marghi'.........


Kalau difikirkan tentang kesibukan dan urusan kerja, bisnes, politik dan keluarga, memang rasanya tak cukup 24 jam sehari, tetapi oleh kerana mengenangkan `erti persahabatan dan kekeluargaan' dan menghargai setiap detik sewaktu 5 tahun di SEMSAS, maka saya berusaha memastikan saya hadir ke setiap aktiviti reunion yang dianjurkan! malah sessi `ngeteh' bulanan di Kuala Lumpur , i try to join!


Bertemu rakan-rakan sekelas dan rakan sepermainan pasti mengimbas pelbagai nostalgia dan menyingkap rahsia hati yang adakalanya lucu bila dikenangkan kembali! Ramai merasa hairan kenapa saya terlalu `attached' kepada group Keluarga 69-SEMSASIAN. Inilah alam remaja saya. Banyak memori suka duka bersama, malah pengalaman PERTAMA bermula di sini.



Pertama kali masuk asrama, jauh dari keluarga........... merdeka!

Pertama kali naik bas ekspres : Kuantan-Kuala Lumpur-Kuantan........ adventurous!

Pertama kali dapat biasiswa ............ joli!

Pertama kali belajar makan KFC........... fun and yummy!

huh... ada jugak yang pertama kali berdating..... nostalgia di Benteng!



Dan pelbagai macam pengalaman yang adakalanya menyentuh perasaan dan sanubari. Yang pasti ianya akan terus tersemat indah menjadi memori yang terus kekal selagi nyawa dikandung badan.


Pulau Pangkor menjadi destinasi Reunion yang terindah kerana kami semua berkumpul bersama, makan bersama, berTelematch bersama, berkelah bersama... we feel like we are still sweet 17 .



Kepada sahabat baik saya Sabariah, Norini, Yati Hassan, Nur Zurina, Aisyah, Kamariah, Dura, Jamie, Banu, Fadzilah, Serina, Rahmah, Shahida Shaari terima kasih di atas pengalaman hidup yang sempat dikongsi sewaktu di dorm, dalam kelas atau masa atas bas ekspres. Buat Khairul Akmaliah thank you for `singing' with me in class. (i will never forget: SUMMER OF 69 - Brian Adams)

Geng Apollo yang sekelas dengan saya seperti Maslina, Nora, Nazaris : i enjoyed our moment together!

Kenangan bersukan bersama kak kamalawati, marzita, aiza, marlihah, Norsassatunaha, Noraini tak mungkin saya lupakan! To my newly-found best frenz: nani, che are, rosniah, nana, djune ; its never too late to know each other well. Masih banyak memori yang hendak diperkatakan!

Johan, Azahari, Yusaini, Rushdan, Amran, both Taufik, Munir, Zaidey, Iqbal dan Dzulhata, terima kasih kerana `mewarnai' kehidupan saya dan buat semua yang tak dapat saya senaraikan terimakasih di atas persahabatan kita!

dari kiri: nur zurina, arzita, Cikgu Rohaida, myself and salawati


Buat guru-guru dan tenaga pengajar; Ayahnda dan Bonda PK, Puan Eton, Cikgu Rohaida, Noraini `basic', Cikgu Amran, Ustaz Rodzi, Cikgu Mat Noor England dan semua yang telah mengajar kami, restuilah perjalanan hidup kami, halalkanlah setiap ilmu yang diajarkan semoga hidup kami diberkati dan hayat kami diredhai.


Kepada the hard-working commitee: Anuar Alawiyah, Dato' Naj, Salawati, Yaxe, Hasnul, Shahrul and all commitee members yang berusaha `menjejak kasih' dan tanpa jemu sentiasa mempromosikan `Reunion Keluarga 69'. Pelbagai cara dan kaedah digunakan untuk mencari sahabat yang telah lama menghilang! Kewujudan rangkaian internet, facebook, sms, emails telah memudahkan pencarian dan akhirnya ramai dapat dijejaki walaupun tak semua dapat melapangkan diri hadir ke majlis `reunion' yang diatur. Teruskan usaha murni anda. Semoga ikatan ukhwah kita terus subur dan mekar terjalin.


Back then i never had the chance to say : I Love u guys. Thanks for all the precious moment together, i treassured in my heart!


semuanya pemalu & so naive ...


SEMSAS : HIDUP BERJASA!

Soyuz 1982 - 1986

4 ulasan:

Baba berkata...

Sungguh ku terharu....Thx Zue for reminding me of the great friendship that we have w k69

maslina berkata...

those were the best days of my life.......

summer of 69.

whitnaney berkata...

memang betul le bila dulu cikgu2 selalau kata...'school life is the best time of your life'...now I always tell my students that...thank-you friends!

zue berkata...

salam...
adakalanya kita tidak menghargai apa yg kita miliki sehingga ianya sudah tiada baru kita terasa kehilangan!

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...