Langkau ke kandungan utama

kanser : perlu kah rawatan alternatif?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pantang Larang Pesakit Kanser

“Makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan” (Al-A’raf, 7:31)

Mengikut pengamal `rawatan alternatif' Pesakit Kanser ada `list' yg panjang Senarai Makanan yg TIDAK boleh dimakan. Pantang larang ini adalah kerana untuk memastikan sel kanser tidak kembali aktif dan menyerang sistem tubuh seseorang.
Sewaktu mula mengetahui saya menghidap penyakit kanser; my dear Cikgu Hafiza telah memaklumkan kepada saya Pantang Larang Pemakanan Pesakit Kanser berdasarkan pengalaman sahabat beliau yg menghidap Kanser Lidah. Malah pencarian melalui `google' telah menemukan saya dengan pelbagai maklumat yang banyak hingga boleh memeningkan kepala.
Apabila saya telah memilih untuk melakukan pembedahan; ini bermakna saya telah memberi kepercayaan terhadap `rawatan perubatan moden' yg tipikal tetapi mempunyai rekod kejayaan yg sah! (bukan sekadar berdasarkan testimoni pesakit).
Saya masih berpantang; Tidak makan `seafood'…

Nasi Briyani Kukus; ZK

Saya suka makan nasik briyani yang dimasak bersama ayam; dimakan bersama Dalca.. hmmm enak sekali. Orang Johor panggil Nasik Bryani Gam. Apa pun namanya; pada hari ini tak banyak kedai yang menjual Nasik Briyani yang dimasak bersama ayam di dalamnya.. Oleh kerana saya suka makan maka terpaksa saya ambik inisiatif untuk belajaq masak. Alhamdulillah; seorang sahabat dari langkawi sanggup berkongsi Rahsia memasak Nasik Bryani yang enak menggunakan Resepi dari India!
Tapi saya `modified' sikit resepi tersebut ; sesuaii dengan citarasa saya sendiri: Kalau sesiapa yang berminat; boleh try ... jom kita berkongsi ilmu; mudah-mudahan kita boleh membahagiakan keluarga dengan ayaq tangan kita; insyaallah........ (tapi kalau bibik tolong masak pon tak pe...)


Beras Basmathi (dibasuh bersih) utk bahan rempah: Jintan putih 1/2 camca + jintan manis 1/2 camca + kunyit serbuk 1/2 camca dicampur bersama rempah kari ayam 3 sudu Besar & serbuk cili 1 sudu Besar. tumis bersama: daun kari + kulit kayu …

she is a cancer survivor .........

izinkan saya berkongsi catatan sahabat Cancer Survivors Malaysia , saudari   Liza  yg dikongsikan di FB  : https://www.facebook.com/liza.m.ariffin
29 Dis  2016:

Baru bersembang dengan seorang sahabat baik tadi, katanya 'aku tak faham kenapa reading cancer ko dulu katanya dah cancer-free?'. Baru saya sedar, ramai yang kurang mengerti pasal kanser ni. Biasanya diri kita kena kanser atau kita jadi caregiver kpd cancer-patient baru kita faham, itu pun bukan 100% faham. Contohnya:

1. Cancer marker ca125 saya menunjukkan bacaan pd paras normal.
*maksudnya hasil ujian ca125 tu menunjuk sel kanser (kanser ovari dan rahim saja) tidak aktif sekarang. Ujian ni tidak mengesan sel2 kanser lain. Ada berbagai jenis cancer marker test utk mengesan beberapa jenis kanser tapi bukan semua, ada jenis kanser yg tiada cancer marker. Dan bila di paras normal pun tak bermakna saya dah cancer-free, cuma sel kanser ovari tu tak aktif. Anytime dia boleh aktif balik. 2. Ada orang kata dia berpantang mak…