21 Februari 2016

we can i can

20hb Feb 2016   saya  telah dijemput menghadiri program FUN RUN sempena meraikan Hari Kanser Sedunia 2016 yg bertemakan WE CAN I CAN.  Saya juga telah berpeluang berkongsi pengalaman menjadi seorang pesakit kanser (Cancer Survivors).




Saya ingin mengucapkan tahniah dan terima kasih kpd seluruh warga Hospitl Sultanah Bahiyh khususnya unit O&G kerana mengadakan program Fun Run sempena meraikan Hari Kanser Sedunia. Ianya merupakan sokongan terhadap kami Cancer Survivors. Kami merasakan amat disayangi.

Menjadi seorang pesakit Kanser ianya bukan mudah. Kita bukan sahaja perlu kuat dari segi fizikal dan emosi malah memiliki kekuatan kewangan yang kukuh dapat membantu dan memudahkan urusan. Cancer Survivors perlu kuat dan sabar menjalani rawatan yg dicadangkan oleh Onko. Sekiranya kita memiliki sumber kewangan yang baik .. kita boleh mendapatkan rawatan dari pelbagai sumber termasuk rawatan di luar negara. Namun begitu Rawatan Kanser yang ditawarkan oleh pihak Hospital kerajaan sangat moden dan terkini. Unit Kanser Wanita di Hospital Sultanah Bahiyah Kedah diketuai oleh YBhg Dato Dr Rushdan adalah antara yg terbaik di Malaysia.
Saya ingin merayu kpd para sahabat serta keluarga pesakit kanser untuk sentiasa berada di sisi bersedia memberi sokongan agar pesakit merasakan mereka disayangi dan tidak dibiarkan keseorgn. Anda tidak perlu memberi nasihat atau apa-apa cadangan rawatan ...sekiranya anda tidak tahu nak memulakan perbualan atau takut menyinggung perasaan pesakit kanser .. juz dont say a word. Jadilah seorang pendengar yang baik .. be a shoulder to cry on. Berikan mereka pelukan kasih sayang dan katakanlah:its okay ... dont be afraid Allah ada bersama2 kita .....

Sekiranya sahabat anda atau org tersayang mengidap penyakit kanser cadangkan kepada Pesakit Kanser utk berjumpa dgn sahabat senasib. Seorang Cancer survivors lain mampu memberi harapan serta berkongsi tips dan nasihat kesihatan kpd pesakit kanser. Utk maklumat lanjut boleh hubungi kami ADMIN Grup FB Cancer Survivors (Malaysia). Ahli kami terdiri dr cancer survivors pelbagai latarbelakang dan mengidap pelbagai jenis Kanser dari seluruh Malaysia. Pesakit akan lebih merasa lega apabila dapat berjumpa dengan mereka yg senasib dan cancer survivors yg berjaya kembali pulih sihat selepas menjalani rawatan.

Nasihat saya apa jua rawatan yang anda perlu lalui yang penting Pesakit kanser perlu mendapatkan nasihat yg betul dr Onko yg berkelayakan. Tolonglah Jangan dengar nasihat Penjual Ubat! Kanser boleh dirawat dan kita akan kembali sihat tetapi Sel Kanser prima perlu dibuang dengan segera. Sangat penting utk pesakit kanser menerima rawatan yg tepat dlm kadar segera.

We Can I Can!

bersama Pakar Kanser Wanita dr Hospital Sultanah Bahiyah. Dato Dr Rushdan (kanan saya)  dan kelihatan dlm gambar my onko my junior SEMSAS Dr Ismail  (kanan gambar)

Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...