10 Oktober 2009

Open House!

Bersama sahabat handai yang sudi menghadiri Jamuan Hari Raya



Salam


Tentu ramai yang masih sibuk menghadiri Jamuan Hari Raya dan Jemputan Rumah Terbuka. Pada 7 Syawal yang lalu - 26hb September , saya dan keluarga sempat juga meraikan tetamu sempena meraikan Aidilfitri.


Jamuan Hari Raya atau Open House adalah merupakan satu cara atau trend untuk merayakan Hari Raya Aidilfitri bersama sanak saudara dan rakan taulan. Selalunya ramai akan menganjurkan Open House selepas hari raya pertama atau selepas Raya Enam (selepas puasa sunat) .


Setiap tahun saya akan memikirkan tarikh, menu dan senarai undangan untuk Rumah Terbuka yang kami adakan. Seronok kerana dapat meraikan tetamu dan yang penting sekali inilah masanya untuk saya beramah mesra bersuai-kenal bersama jiran tetangga.


Walaupun ramai jiran tetangga yang pulang ke kampung halaman suasana Aidilifitri di Taman Suasana Permai tetap terasa meriahnya. Syawal diraikan penuh rasa syukur dan keluarga saya akan menggamatkan suasana malam raya dengan dentuman mercun dan bunga api.
Ha ha ha inilah acara yang pasti kami adakan setiap malam raya bermain bunga api bersama anak-anak dan sanak saudara. Bak kata Saloma: `Dam dam dum bunyi mercun.... Seronok dan meriah terkenang nostalgia zaman kanak-kanak dahulu.



sahabat saya Sharifah Bahiyah turut hadir bersama keluarga



Kejiranan saya di Suasana Permai agak sunyi dan sepi kerana hampir seluruh jiran tetangga sibuk bekerja. Adakalanya kita hanya sempat berbalas senyuman dan sekadar bersahutan melalui tingkap dan pagar. aktiviti kunjung mengunjung sempena Aidilfitri sukar dilakukan kerana kebanyakan jiran tetangga pulang berhari raya bersama keluarga di kampung. Maklumlah orang muda perlu akur untuk pulang menziarahi yang tua.


Lucu bila dikenangkan, selama ini kawasan kejiranan kami hanya sekadar bertukar salam dan senyuman tapi malu untuk bertegur sapa dan bertanya khabar. Malah ada rumah jiran yang belum pernah saya jenguk dan tidak sempat bertandang. Alahai... Masa membatasi setiap langkah kita.


Tetapi kini suasana Raya telah berubah. Terasa kemesraan dan jalinan ukhuwah yang lebih rapat. Kami sesama jiran tetangga telah saling mengenali bukan sekadar Nama. Adab kunjung mengunjungi dan Jamuan Rumah Terbuka telah memberi ruang untuk kita mengenali tetangga. Ini sangat penting kerana kita hidup bermasyarakat!
Hampir kesemua jiran berdekatan yang diundang hadir bersama keluarga ke Jamuan Hari Raya kami tanpa rasa malu dan segan. Saya percaya amalan mengadakan Jamuan dan kenduri seharusnya diteruskan demi mengeratkan silaturahim sesama tetangga dan sahabat handai. Sambil menjamu selera, niat berkenduri pasti diberkatiNYA dan mendapat ganjaran pahala.


Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:”:Empat perkara yang membawa kebahagiaan iaitu wanita yang solehah, rumah yang luas, jiran yang baik dan kenderaan yang selesa.!”




Tok Salmah - 94 tahun


Tahun ini pertama kalinya Tok (nenek saya) dapat menghadiri Jamuan Hari Raya bersama cucu dan cicitnya di kediaman kami. Alhamdulillah di usia hampir 94 tahun, Tok Mah (Salmah) masih sihat dan berselera menikmati Nasi Tomato. Semoga beliau diberi kesihatan yang baik dan umur yang panjang.




Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...