14 Mei 2012

5550 : Onko

nanti sy share Travelodge Umrah kami (2012) yg sgt indah buat diri ini.
Assalamualaikum wbt:
Nanti akan sy kongsikan pengalaman sy mengerjakan Umrah dan pengalaman melalui Ct Scan; pembedahan dan jugak TEMPOH 3 minggu sewaktu berehat menunggu hari ini: 14hb Mei 2012. 

Hari ini adalah hari perjumpaan dengan Gynae-Onco  (pakar kanser wanita) di Hospital Sultanah Bahiyah. Sy mendaftar dan diberi nombor 5550. Kali ini pemergian saya ditemani oleh sepupu saya Cikgu Shafiza Salleh; ibu beliau adalah adik kpd ayahnda saya. Perjumpaan kali ini untuk membincangkan `hasil ujian makmal' bagi  pembedahan saya tempoh hari.
Alhamdulillah; sel kanser `Adenocarcinoma' bersaiz 3cm hanya berada di `Endometrium' (uterus). Tidak merebak ke kawasan lain. Syukur. Ianya dapat dikesan di peringkat awal `stage 1A'. Tetapi jenis kanser saya ini dikenali sebagai G3. (tahap yg paling agresif) Maka atas nasihat Doktor; saya memerlukan rawatan lanjut yg dikenali sebagai Radioterapi.
mcm nih lah kot nanti; hmmmm Teknologi perubatan dah moden & canggih
Radioterapi adalah satu rawatan pancaran radiasi `ala-ala'  X-tray; cuma dlm volume yang tinggi. Selalunya rawatan yg dicadangkan antara 6 - 25 kali. 1 minggu  5 hari (5 kali rawatan); Sabtu & Ahad; Off Day! Kena pi buat nun kat Pulau Pinang: Mount Miriam Cancer Hospital.
Hmmm ........... saya akan lama berada di Penang; dan terpaksa meninggalkan rumah & anak-anak. My Maid; Mun akan balik ke Solo pd 30hb Mei ini untuk bercuti selama 4 bulan. Waduh! .... sudah tidak mau memikirkan; `take a step at one time'. Yang penting bila tarikh rawatan telah ditetapkan; saya akan tetap pergi; no matter what! 

Rawatan ini adalah untuk membunuh sisa-sisa sel kanser yg mungkin masih ada; mengharapkan kemungkinan untuk sel kanser TIDAK kembali menyerang. Menurut Doktor Azmi; ada pesakit yg sama situasi dengan saya; tidak menjalani rawatan susulan Radioterapi; dan mereka `bebas kanser'. Tapi sanggupkah saya mengambil risiko ini? hmmmmmm tak mau pkiaq panjang; terus setuju; memberi kebenaran Doktor untuk mengatur temujanji Radioterapi tersebut. Saya pasrah.





Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...