15 Mei 2012

segalanya mula berubah ...........


sekali air bah sekali pantai berubah
Assalamualaikum wbt:
Ungkapan yang sangat tepat untuk menggambarkan situasi hidup sy ketika ini. Penyakit ini datang  pada saat waktu `usia' kematangan saya. Agaknya kalau saya mengidap kanser ketika usia 30-an atau 20-an; i cant imagine how will i react. Alhamdulillah ; Allah beri ujian ini kpd saya & keluarga;  Allah `beri petunjuk' untuk mempermudahkan segala urusan rawatan yg perlu sy jalani. Pada hari ini; saya sudah lebih bertenang; kerana saya Redho dan pasrah kpdNYA.

Secara tidak sengaja saya telah melakukan pemeriksaan kesihatan kerana hendak mengerjakan Umrah. Sifat prihatin telah mendorong saya untuk melakukan pemeriksaan kesihatan yg sgt detail sehingga pihak hospital dapat mengesan sel kanser yang ada di  `endometrium'; walaupon saiznya kecil.

Ramai bertanyakan simpton-simpton yg saya alami. Kaum keluarga & sahabat handai  mulai gusar dan sedar tentang `kemunculan' Penyakit Kanser yg semakin serius khususnya di kalangan wanita. To be honest; saya tidak sakit dan tidak mengalami sebarang perubahan kesihatan yang ketara. Malah Ujian Pap Smear yg sy lakukan pd bulan Febuari 2012 (2 minggu sebelum ujian HPE)  adalah Negatif.  Apabila bertanya kepada Gynae-onco Dr Badrul: beliau mengatakan bahawa; `setiap sel adalah berbeza; setiap pesakit mengalami simptom yang berbeza'. Malah agak sukar utk mengesan sel kanser di peringkat awal (pra atau stage 1A) seperti yg sy alami. So i must be the lucky one!

So nasihat saya kpd anda semua; kalau kita rasa ada perubahan terhadap fizikal dan kesihatan diri sendiri; tolong berikan perhatian yang serius. Dapatkan nasihat doktor atau lakukan pemeriksaan kesihatan yang sewajarnya. Ingat mencegah adalah lebih baik dari merawat. Apabila usia  kita meningkat  tahap kesihatan kita akan menurun; penyakit akan datang tanpa diundang. `its better to know than NOT knowing!' 

وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ
"Dan apabila aku sakit, Dialah yang menyembuhkan aku." (Surah Asy-Syu'ara : Ayat 80)

Apabila kita kebingungan dan tiada tempat untuk mengadu; ketika itulah baru kita sedar ALLAH  SWT sentiasa bersama kita dan tidak pernah tinggalkan kita dalam keadaan senang mau pon susah. Setiap saat saya berdoa memohon agar ALLAH SWT memberi kekuatan dan kesabaran kpd saya juga anak-anak saya; bersama kami menghadapi ujian ini dengan penuh  ketabahan dan keredhoan. 






1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam kakak,saya ambil doa kt atas sbb saya nk baca. terima kasih sbb post kt cni

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...