24 Mei 2012

Amalan Pemakanan: tiru macam saya!

Selama ini saya tidak suka makan ubat dan saya jarang mengamalkan mengambil suppliments seperti vitamins. Saya percaya pada amalan hidup sihat dan sering memastikan makan makanan yang dimasak sendiri menggunakan  bahan2 yang fresh segar dan telah `dinyahtoksik'. Saya juga mengamalkan minum jus utk mendapatkan vitamin tambahan yg original. Menukar penggunaan garam bukit dan minyak canola atau pon minyak bunga matahari.
bila dah sakit dan berpenyakit; macamana nak ketawa .....
2 bulan yang lalu, rutin pemakanan saya mula berubah. Setelah mengetahui saya mengidap Kanser Uterus (andometrium) maka saya mula mengambil berat tentang kandungan Oksigen & Asid dalam badan serta cuba mengelakkan makanan yg mengandungi `growth factor'.

Sel Kanser tidak boleh hidup jika badan kita mendapat oksigen yg mencukopi. Pesakit Kanser malah sesiapa yg tidak mahu ada sel kanser membiak perlu menambahkan diet `antioksida' yg tinggi. Kandungan antioksida yg tinggi terdapat dalam semua jenis `berries' ; spt: strawberi; blueberi; acai beri; resberi, black beri, anggur merah, delima ... dll.

Dulu nak makan madu sebagai amalan sunnah pon sukar, pada hari ini 1 sudu teh madu sidir (dibancuh bersama air zam-zam) dan habatussauda diamalkan 6 kali setiap hari. Saya juga mengamalkan minum air berunsur Alkali.

Saya juga telah mula mengamalkan minum susu kambing setiap hari; sebagai amalan mengikut Sunnah; susu kambing sangat bagus kerana bersifat alkali dan mengandungi kandungan protein yg lebih tinggi dr susu lembu serta kandungan antibarah.

Oleh kerana saya memerlukan nutrien yg tinggi maka saya jugak mengambil Spirulina Elken sehari 2 kali; 10 biji waktu pagi dan 10 biji di waktu mlm.

Untuk rawatan Radioterapi; suhu badan saya dijangka akan panas akibat rawatan radiasi, maka saya telah dinasihatkan oleh doktor dan petugas Mount Miram Cancer Hospital (MMCH) untuk minum banyak air sekurang-kurangnya 2ltr sehari.

Sepanjang tempoh rawatan Radioterapi, saya menghentikan semua ambilan jus buah-buahan dan tidak makan sayur-sayuran untuk mengelakkan alahan cirit-birit. Untuk mengurangkan suhu badan, saya mengamalkan minum air rebusan barli; dan juga air yg dicampur dgn : biji selasih + getah anggur + gula batu + kembang semangkuk. Sebagai tambahan saya juga minum `air daun barli hijau' 3 kali sehari. ianya berfungsi untuk mengurangkan kepanasan badan dan membuang radiasi.

hmmmm letih bila baca senarai `supplimen' yang saya ambil dalam usaha untuk menjadi sihat! Berat mata membaca.... berat lagi tekak saya yng nak menelannya... apatah lagi semuanya mahal; tak murah pon!


A fren Doc of mine; Dr Ku telah berpesan kepada saya; agar sentiasa berfikiran positif, menjaga emosi agar sentiasa `sihat' kerana ianya dapat membantu meningkatkan sistem imunisasi badan; insyaallah saya akan cepat pulih dari apa jua penyakit. Ubat dan supplimen hanyalah sebagai `bantuan tambahan' membantu proses pemulihan. Yang paling utama adalah untuk membina sistem pemulihan dalam diri sendiri.

Lets your body heals itself ......... kenali keupayaan diri sendiri dan anda pasti menemui penawar kpd penyakit anda!

AL-QURAN SEBAGAI PENAWAR- Di dalam Surah Al-Israa’ Ayat 82 Allah (SWT) berfirman “Dan kami turunkan dengan beransur-ansur dari Al-Quran ayat-ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang yang beriman kepadanya.”


Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...