05 Julai 2009

Catatan Umrah II



Mohd Noor Zaquan dalam pakaian ihram!

Ibnu Abbas r.anhuma. bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda, maksudnya: `melakukan umrah bulan Ramadhan menyamai ibadah Haji.' (Muslim)



Salam

31hb Mei: Setelah 3 hari berada di Madinah, rombongan kami akhirnya berangkat ke Makah AlMukaramah! Diperjalanan kami singgah untuk mengambil mikaq di Zulhulaifah (Bir Ali). Rombongan kami bertolak jam 8pg waktu Jeddah dan perjalanan dengan Bas berhawa dingin mengambil masa hampir 8 jam! Bagi jemaah lelaki, mereka telah pun siap berpakaian ihram sebelum menaiki Bas.





Saya telah siap dalam pakaian ihram. Berjubah dan berseluar labuh serta memakai telekung putih . Kebanyakan jemaah wanita Asia (Malaysia, Singapura, Indonesia, Brunei) berpakaian sebegini. Jemaah wanita Arab lebih memilih Hitam.



Secara praktikal berpakaian ihram Wajib dipakai sebelum berniat UMRAH di Miqat. tetapi oleh kerana kita ikut rombongan yang besar, seringkali kita diminta untuk memakai ihram siap-siap agar mudah dan tidak kelam kelibut!! walaupun ada yang kurang selesa... maklumlah hanya berkain 2 keping yang tidak berjahit!!




Adakalanya saya memakai Jubah hitam dan memastikan memakai sarung lengan agar tidak terbuka aurat. Berpakaian hitam di Masjid Nabawi lebih memudahkan jemaah mengunjungi Raudhah.



Bagi jemaah wanita, sebenarnya tidak perlu memakai Telekung. Kita perlu faham pakaian yang menutup aurat. Perjalanan yang panjang dan adakalanya kita akan berwudhuk di masjid-masjid yang toiletnya kurang bersih dan selesa mungkin akan mengotorkan pakaian dan telekung yang akan digunakan sewaktu bertawaf di Baitul Harram nanti! so be careful dan pakailah pakaian yang lebih praktikal!

Jam 3.30 ptg kami sampai dan check in di Hotel Grand Makkah! Jarak dari Hotel ke Masjidil Haram lebih kurang 700 meter!! tegang jugak urat betis bila berulang alik setiap kali selesai solat (kecuali maghrib)
itu belum lagi dicampur `TAWAF QIDAI'.
Apa itu Tawaf Qidai?. He he he..... pusing-pusing KEDAI yang banyak di kelililng Masjidil Harram!


Jam 4.30ptg, kumpulan kami seramai 7 org ditemani mutawwif Ustaz Junaidi, telah mengerjakan sembahyang asar berjemaah dan kemudian kami melakukan Tawaf bagi memulakan Umrah Wajib! inilah tawaf pertama saya.




Rasulullah s.a.w bersabda: `Barang siapa melakukan tawaf di Baitullah, maka Allah Azza Wa Jalla akan mencatat satu kebaikan dan menghapuskan satu keburukan bagi setiap langkahnya' (Al-Azraqy)



Pertama Kali Melihat Baitullah? (Baitul Harram):


Bak kata P.Ramlee: tiada kata secantik bahasa...... ...... tiada gambar seindah lukisan..... ....
Mengalir airmata??... .... saya tak malu nak cakap; saya menangis teresak-easak... (mata saya bengkak.... nasib baik pakai spek hitam - sunglasses!! )


Pertamanya saya rasa amat bersyukur kerana mendapat jemputan menjadi tetamu ALLAH di Baitullah (rumah Allah), betapa insan kerdil yang sangat dhoif' ilmu agama dan kurang amalan soleh seperti saya masih dipandang dan diberi kesempatan oleh ALLAH SWT.... Subhanallah. .. Maha Suci Allah yg Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Mendengar Maha Agung... La illa Ha illallah.. sesungguhnya tiada tuhan melainkan ALLAH!




Allah SWT berfirman yang bermaksud: `Sesungguhnya Safa dan Marwah adalah sebahagian dari syiar Allah'


Setelah selesai tawaf 7 kali di Baitullah mengelilingi Kaabah, kami kemudian mengerjakan ibadah saei. Berjalan berulang alik di antara Safa dan Marwah sebanyak 7 kali dan diakhiri dengan bertahlul. Maka sempurnalah sudah ibadah umrah saya yang pertama!! Jam menunjukkan pukul 6.30ptg, maka saya dan zaquan telah membuat keputusan untuk terus beriktikaf di dalam Masjidil Haram sementara menunggu maghrib dan isyaq. Nak balik awal pun tak tau nak buat apa becoz dinner is serve at 9pm (after isyaq')


Letih?

Memang letih amat-amat becoz we are still wearing the same clothes we wore since 7am this morning!! Sewaktu check in di hotel, tak sempat saya nak menukar pakaian sebab luggage lambat dihantar ke bilik. My son pulak berpakaian ihram since morning, dan dia amat-amat kureng selesa.. maklumlah tak biasa...

Saya nak cerita the true story of miracle yang saya alami sendiri : Seharian saya hanya sempat breakfast dengan hanya 2 keping roti dan kami makan tengahari `Nasi Bungkus Arab' yang dimakan sewaktu dalam bas untuk ke Mekah. Selepas 8 jam perjalanan dan diteruskan dengan aktiviti ibadah Umrah (tawaf, saie dan tahlul) sudah semestinya tekak rasa haus, perut terasa lapar dan kedua kaki saya rasa macam nak `cramp'. penat sungguh.


Namun begitu dengan izin Allah, keletihan dan kelaparan yang saya alami dapat diatasi dengan hanya meminum air zam-zam yang tersedia di Masjidil Haram! Setiap kali sebelum minum, saya akan mengadap arah kiblat serta berdoa bersungguh-sungguh agar diberi kekuatan dan dihilangkan penyakit.


Hati penuh keinsafan mengenangkan peristiwa Siti Hajar dan Nabi Ismail a.s serta Ummu Mariyam sewaktu melahirkan Nabi Isa as, pengorbanan Nabi Muhammad saw yang hanya mengalas perut dengan buah tamar.. Subhanallah..... alangkah besarnya RahmatMu.


Alhamdulillah di Masjidil Haram letih dan lapar hilang dengan kesegaran air zam zam dan sebiji tamar!



Malu??


Saya rasa malu pada ALLAH, kerana selama ini saya seorang yang amat mengambil mudah tentang urusan ibadah dan tidak pernah memberi perhatian serius terhadap ibadah Haji dan Umrah. Selama ini saya asyik dok pikiaq koleksi Guess, Burberry, Versace, LV, Rolex malah mampu memiliki... kereta dan lain-lain keperluan hidup di dunia. Tapi saya tak mampu pergi ke Makkah Al-Mukaramah!


Saya malu pada Rasulullah kerana saya tak mampu pergi Madinnah AlMunawarah dan berziarah ke Maqam Nabi. Rasulullah bersabda: `Barangsiapa yang berziarah ke Masjidku, akan mendapat syafaatku!'

Alangkah saya menjadi manusia yang rugi??

Setiapkali menghayati Azan yang berkumandang di Masjidil Haram airmata pasti mengalir tanpa dapat ditahan: `Haia ala solahhh.. (marilah bersembahyang) `Haia alal falah.... marilah menuju kemenangan@ kejayaan

Alangkah saya menjadi manusia yang rugi??



Anas bin Malik dan Said bin Musayib mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, `Dua jenis tawaf, di mana apabila seorang hamba muslim dapat memenuhinya, nescaya seluruh dosanya akan diampuni seperti ketika ia dilahirkan oleh ibunya. Dua tawaf itu adalah tawaf setelah solat fajar (subuh) yang selesai bersamaan dengan terbitnya matahari dan tawaf setelah solat asar yang selesai bersamaan dengan terbenamnya matahari'



Keseronokan??


Jiwa rasa indah yang tidak dapat digambarkan. Pertama kali bersembahyang mengadap Kiblat yang wujud, menguatkan lagi keimanan dan meningkatkan lagi keyakinan kita. Betapa agungnya kebesaran ALLAH swt. Manusia dari seluruh pelusuk alam datang mencari keredhaanNya, Memohon keampunan serta memuji KebesaranMu Ya ALLAH. Walaupun kita berlainan bangsa, pelbagai warna kulit, rupa dan gaya yang amat-amat berbeza, tetapi sembahyang kita tetap sama! Puji dan doa kita tetap sama! Kiblat kita tetap satu!

Di sini saya dapat rasakan ALLAH mendengar permintaan saya. Saya dapat rasakan Allah mendengar keluhan saya. Saya dapat rasakan Allah mendengar rintihan saya.


Apabila terasa letih - saya mengadu, Allah kembalikan kesegaran tubuh badan dan diberiNya kekuatan. Bila saya lapar dan dahaga, Allah beri nikmat kenyang hinggakan perut saya tidak menganggu konsentrasi ibadah yang ingin dikerjakan. Allahuakbar... Alangkah Besar NikmatMu.


Pernah saya kehilangan Tasbih yang sering digunakan di Masjidil Haram, Saya sedih lantas mengadu dan berdoa kepada Allah swt, setelah selesai bertawaf sunat selama 1 jam, saya telah menemukan tasbih yang hilang sewaktu bersolat! Allah makbulkan hajat saya..


Alhamdulillah berkat doa semua, kami dapat menjalani ibadah umrah tanpa mengalami masalah dan tidak ditimpa dugaan yang berat. Selain dari tidak demam dan batuk, selipar kami berdua pun tak pernah hilang.


Terus terang saya katakan; sedari awal lagi, saya berniat mengerjakan umrah `Lillahi Taala' . Saya ingin menyelesaikan urusan saya dengan Allah swt. Since the beginning, saya memang tidak bercadang untuk menyertai rombongan umrah bersama kawan-kawan. Saya amat sedar diri saya ini seorang yang sangat suka bercakap! Saya telah bertekad untuk tidak mahu mensia-siakan masa saya di Madinah dan Makah dengan hanya bercakap-cakap yang merugikan.



Rasulullah s.a.w. bersabda: ` Satu kali solat di masjidku lebih utama daripada seribu solat di tempat lain, selain dari Masjidil Haram. Sedangkan satu kali solat di Masijidil Haram itu lebih utama dari seratus ribu kali solat di tempat lain' (Ibnu Majah)


Apabila saya ke Masjid Nabawi dan Masjidil Haram, saya sering pergi tanpa berteman. Adakalanya saya akan ditemani oleh Zaquan, tetapi selalunya saya sering pergi bersendirian kerana anak saya lambat bangun! dan saya tidak suka menunggu... Jadi kami hanya sering berjanji setelah selesai solat nanti kita bertemu di Pintu Masjid no: 72!

Maaf saya katakan jemaah wanita Malaysia suka pergi beramai-ramai dan duduk sesama jemaah Malaysia, ianya boleh dikenali dari kain telekung yang dipakai! Bila kita sering berkumpul bersama sebegini, ianya membuka ruang untuk kita bersembang. Maklumlah orang Melayu terkenal dengan adab sopan. Seringkali juga saya ditegur dengan soalan: DATANG DARI MANA? IKUT PAKEJ APA? DUDUK HOTEL MANA? DATANG DENGAN SIAPA? BERAPA RAMAI ROMBONGAN? dll pertanyaan.. .


Masjid Nabawi di waktu malam

Rasulullah s.a.w telah bersabda: `.....(Madinah) menyingkirkan dosa-dosa sebagaimana api menyingkirkan kekotoran besi.' (Al-Bukhari)

Ia adalah Madinah yang mengandungi ujian, cubaan, kesempitan dan segala macam cabaran yang menguji jiwa. Justeru itu barangsiapa bersabar ke atasnya, maka ia akan memperolehi ganjaran. Dan ia akan memperolehi syafaat dari Rasulullah s.a.w. dan hapus dosa-dosanya dengan izin Allah. Allahu'alam.



Berjemaah Masjidil Haram:


Apabila keseorangan dan tidak berteman, saya sering mencari ruang untuk memenuhi saf-saf yang kosong. Adakalanya saya akan bersembahyang bersama jemaah dari Mesir, Iran, Pakistan, Afrika dan dari negara lain. Nak bersembang pun mcm Itik ngan Ayam... dia cakap saya tak faham, saya cakap dia tak faham! last-last kita pun senyum dan diam shj..


Pernah sewaktu saya mengaji, bacaan saya ditegur oleh jemaah wanita dari Sudan yang tahfiz dan fasih berbahasa Arab. Malah seringkali saya ditanya oleh jemaah dari Mesir, adakah saya faham `makna' surah yang dibaca? saya jawab; La...... kecuali dgn bantuan terjemahan yang disediakan. (saya bawa kitab yang ada terjemahan)


Jemaah dari Arab sangat kagum terhadap orang Malaysia kerana bacaan Tajwid & sebutan `makhraj' yang betul walaupun kita tidak fasih bertutur dalam bahasa Arab!

Ada satu malam sewaktu menanti waktu Isyaq; saya baru nak mulakan bacaan Yaasin, kebetulan saya duduk bersebelahan seorang jemaah wanita dari Egypt (Mesir) dia bertutur dlm bahasa Arab lah! Mulanya dia asyik dok tengok kitab yg saya baca dan dia pun turut baca doa-doa yg ada dlm kitab itu! Kemudian apabila saya nak mula baca surah Yaasin, Egyptian tadi bertanya: adakah anda faham makna surah ini?? (in Lughatul Arabiyyah) Saya jawab in English:
Little bit...... and i showed her the translation part! `i read from here'


Dan beliau terus mula membaca surah Yassin berpandukan kitab yang saya pegang... (
mulanya saya tak faham maksudnya... adakah dia nak ajar saya baca Yassin? atau adakah dia mengajak saya membaca Yassin bersama-sama?? .. she makes me confused but finally saya pun turut membaca surah Yassin bersama-sama. .


Sebagai orang Arab yang fasih berbahasa Quran, wanita itu faham apa yang dibaca.. malah cara dia membaca seolah-olah dia menyampaikan mesej kepada saya sambil dia mula mengalirkan air mata... Masyaallah.. .....


Oleh kerana saya pun almost faham makna ayat-ayat dalam surah Yassin dan hati saya tersentuh dengan tangisannya, finally we end up recite the Yaasin together with tears running all over.


`Dan (Aku perintahkan), hendaklah kamu menyembah-Ku;inilah jalan yang lurus. Dan sesungguhnya syaitan itu telah menyesatkan golongan yang ramai diantara kamu; (setelah kamu mengetahui akibat mereka) maka tidakkah sepatutnya kamu berfikir dan insaf?' (Yaasin:61-62)


Saya bercerita kepada seorang sahabat saya Cikgu Afiza tentang peristiwa itu , bukan maksud saya nak cerita tentang tangisan dan kehibaaan yang saya alami, tetapi saya nak cerita bahawa sememangnya Al-Quran itu Kalamullah, Kitab Allah. Alangkah bertuahnya bangsa Arab yang dimuliakan Allah kerana Al-Quran diturunkan dalam Bahasa Arab. Alangkah bertuahnya mereka, apabila membaca kitabullah, mereka faham terjemahan dan maksud ayat-ayat yang dibaca.



`(Nabi Muhammad bukanlah penyair) dan Kami tidak mengajarkan syair kepadanya, dan kepandaian syair itu pula tidak sesuai baginya. Yang kami wahyukan kepadanya itu tidak lain melainkan nasihat pengajaran dan kitab suci yang memberikan penerangan' (Yaasin: 69-70)



Pernah sewaktu bersolat, Imam sedang membaca surah dan kedengaran Imam itu membaca sambil menangis! Allah...... bergetar sanubari saya meremang bulu roma... walaupun saya tidak faham makna ayat-ayat yang dibaca tetapi sesungguhnya saya pasti tangisan itu adalah tangisan keinsafan takut akan murka Allah SWT.

Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda, maksudnya: ` Suatu ibadah umrah hingga sampai umrah lainnya adalah sebagai pelebur (dosa) di antara keduanya. Sedangkan haji yang mabrur tidak mempunyai balasan kecuali syurga.'


Saya sering ditanya oleh kawan-kawan tentang pengalaman sewaktu di Kota Suci ini.. dan jawapan saya adalah: Semua yang indah-indah belaka. Alhamdulillah ianya terlalu indah dan saya dapat rasakan setiap denyutan dan setiap getaran dalam diri ini hanya memuji dan memuja Allah swt. Saya dapat rasakan walaupun saya keseorangan tetapi saya tidak pernah kesunyian kerana saya tahu Allah sentiasa bersama saya! Wallahuaklam!

Labaikallahummalabaik! Labaikalasyarikallakallabaik !!!



Me and Ari di Taneem , mengambil miqat untuk mengerjakan umrah sunat. Kami pergi dengan menaiki teksi pada kadar 30 riyal (to and fro)


Me and zue her name is Zuraini too! Di Masjid Terapung Jeddah


Tawaf Qidai!

Di catatan ini, saya nak bercerita aktiviti riadah yang kami lakukan di luar Masjidil Haram. Selain dari tawaf di Baitullah, para jemaah sering mengadakan TAWAF QIDAI...

Apa itu Tawaf Qidai?

Berjalan-jalan pusing-pusing kedai yang tersangatlah banyaknya di persekitaran Masjidil Haram. Aktiviti ini saya mulakan pada hari ke-3 saya berada di Makkah! Setiap hari selepas solat asar, saya dan Zaquan akan berpusing-pusing melawat kedai-kedai yang berdekatan dengan Masjidil Haram. Sekadar `Window Shopping' dan shopping! Ada yang dibeli di tepi jalan, malah banyak yang saya beli di dalam kedai.


Saya memang pakar bab membeli belah! Pilihan saya adalah kedai-kedai yang terletak dalam bangunan Mall sebab ianya berhawa dingin! Kat sini ada KFC, Burger King, Nelson jual jagung pun ada, Baskin Robins dan pelbagai jenama antarabangsa. Supermarket yang famous adalah Bin Dawood - sempat juga kami beli anak patung Barbie yang dikirim oleh Hana Afeeza, my youngest daughter. The girls told me, Barbie kat Mekah has better design.. so saya beli sekadar memenuhi hajat anak-anak.


Pakaian wanita yang banyak dijual, tentulah jubah. Kebanyakan jubah yang dijual di Mall sangat cantik tetapi agak mahal harganya kerana ianya dihiasi oleh batu-batu `permata' . Terdapat harga jubah antara RM200 - RM600! wow... cantik... tapi saya tak beli la.... too expensive! Saya membeli jugak sehelai dua untuk diri sendiri yang berharga agak `munasabah!'

Kat sini terkenal dengan aktiviti makan Aiskrim Tok Arab! Smoothie yang sangat halus macam ice cream Mc Donald. Harga 1 riyal (kalau dalam cup 2 Riyal)


My favourite shop?


Saya telah mendapat satu minat baru sewaktu di Mekah; Saya suka beli Minyak Attar... Tapi ini bukan macam minyak attar kat Pekan Rabu tau! Kualiti dan aromanya sangat baik dan pelbagai.

Saya ingin berkongsi Tips My Favourite Choice of Parfum: Untuk wanita beli: ISTERI RAJA (ISTERI SULTAN) untuk lelaki: SULTAN BRUNEI. The smell are really good, soothing dan tahan lama. Aromanya memberi satu ketenangan dan memang best!!! Saya beli banyak dalam botol-botol kecil sebagai cenderahati dan semua orang suka!! Malah ramai kawan-kawan saya yang tak pernah pakai minyak Attar terkejut dengan perfume yang saya hadiahkan kerana kata mereka: we never thought that minyak attar can smells this good....


Bersama keluarga YB Zabedah ADUN Bertam dan ustaz Junaidi - mutawwif


Mohd Nor Zaquan bersama Ustaz Junaidi dan keluarga YB Zabedah




Jalan-jalan cari makan:


Satu malam saya dijemput oleh keluarga YB Zabedah to join them exploring the other side of Kota Makkah, maka saya pun bersetuju.. (saya tak mahu dikatakan sombong...org Melayu ... kan ke berbudi bahasa??)


Ustaz Junaidi - our mutawwif telah berjanji membawa kumpulan kami seramai 7 Dewasa dan 3 kanak-kanak menaiki sebuah van, untuk pergi menikmati Nasi Arab yg Sedap!


He he he... u wont' believe wat i saw!! Masyaallah (Of My God) ... am i in Paris or New York?? Dalam perjalanan ke restoran tersebut kami melalui bandar Makkah (macam Bandaraya Kuala Lumpur da...) Deretan kedai-kedai pakaian wanita mempamerkan pelbagai fesyen baju yang diperagakan oleh patung-patung. He he he macam baju Paris Hilton pun ada! Fesyen Baju Rani Mukerjee... malah fesyen Aishwarya rai' berlambak. Honestly tidak kelihatan kedai mempamerkan jubah oatau pakaian fesyen ala-ala muslimah!


Setelah hampir 20 minit kami pun sampai la ke destinasi yang dihajati. Jam menunjukkan pukul 9.40mlm. Perut lapar amat-amat... badan pun agak letih .

I am really hungary. Teringat kata-kata my partner: `A Hungry Man is An Angry Man!'

Kami pun melangkah masuk ke dalam restoran yang direkomenkan oleh Ustaz Junaidi...
Bila kami masuk restoran tersebut, maka terkejut beruk la kita orang.. nak tergelak tapi kena tunjuk waraq' sikit... he he he. Cubalah u all bayangkan, restoran tu kelihatan macam bangunan yg tak siap! Dah la tu.... tak berbumbung!! OPEN AIR... tak dak kerusi meja.. cuma ada hamparan karpet dan semua orang duduk makan sambil bersila..... ......... . jeng jeng jeng........ . MAKAN DALAM DULANG!!!! kah kah kah......... macam nak pecah perut saya simpan gelak!!


Oleh kerana kami keletihan maka kami pun tanpa segan silu.. pakat-pakat dok bersila... saya pulak siap landing atas bantal yang disediakan. Macam dalam filem Aladdin la pulak... cuma belum jumpak Jin!........ Kami pun berbincang lagu mana 7 org + 3 budak nak makan dalam 1 talam.


Selepas 20 minit menunggu makanan yg ditempah... (awai depa dah tanya nak minum apa?) makanan di order kat kaunter.. akhirnya Ustaz Junaidi yang fasih berbahasa Arab dengan muka yang suram, memaklumkan : Kita tidak boleh makan di sini?? Saya yang dah kelaparan macam nak pengsan pun tanya: Awat Pulak? Ustaz Junaidi cakap; Tok Arab tak benarkan sebab ada perempuan, kalau musim Haji tak mengapa....


Nak tergelak pun ada.. nak marah pun ada.... Last sekali kami pun Angkat Bungkus! Cha Alif Bot (blah)

Saya tanya Ustaz: Habis tu kita nak makan kat mana nih???? Perut dah Lapar .....
Ustaz Junaidi : Kita bawa semua makanan ini dan makan kat Restoran `Burger King' yang terletak bersebelahan dengan kedai tadi!!

Ustaz Kalau Pak Arab Tak Kasi dan Halau Kita???
Ustaz Junaidi: Kita balik!!



So dipendekkan story, kami membawa bekalan Nasi Bungkus ke Restoran Burger King. Suasana restoran di sini agak berbeza dari di negara lain kerana ruang makannya mempunyai dinding.. macam bilik-bilik kecil yang agak privasi. Orang luar takkan nampak apa yang kita buat...
i mean Apa yang kita makan!!


How was the Food?


Nasi Arab, Nasi Putih, Ayam Panggang, Daging lembu, Kambing , Roti Nan depa bagi free.. kami makan berlapikkan plastik (macam table cloth)

Saya cakap ngan Ustaz Junaidi: Ustaz Nasib baiklah... Nasi Arab nih Memang Sedap!!! Kalau tidak.... hmmm ada lah yang nak kena dibuat korban......


Labaikallahummalabaik! Labaikala syarikallakallabaik !!!

to be continue
wassalam!

Tiada ulasan:

ADAKAH GULA MENYEBABKAN KANSER ?

Salam .. hari ini saya nak kongsikan catatan blog  yang ditulis oleh (my gynae-onco) YBhg. Dato Dr  Rushdan Noor   Pakar Kanser Wanita da...